Gjæring av "1gal" batch

Hei

Satte til gjæring en 4-5liter batch på mandag for snart en uke siden. brukte en pakke Nothingam Ale yeast

Står i et spann uten gjærlås men med løst lokk. Temperaturen har vært 18-20 grader.

Synes det er så lite aktivitet oppi der nå. Er omtrent ikke skum lengre ligger bare et tynnt lag på toppen.

Vanligvis pleier det være mer aktivitet når jeg har satt ølsett.

Dette er er mitt første allgrain brygg og første gang med den gjæren.

Den får stå en uke til uansett, men kan det være at gjæren er dø?

Om du satte det for en uke siden er det gode sjanser for at det er ferdig gjæret alle rede (selv om det sikkert har godt av å stå litt lenger).

Har du målt gravity for å se hvor langt det har kommet?

Støtter oyvindt på denne. Men en hel pakke på 1G så tror jeg størsteparten gjæringen var over før du rakk å kikke. Tipper Nottingham bare har ledd av utfordringen og gått raskt og effektivt til verks. Nottingham er en stamme som vil noe.

Har lagt igjen måleutstyret mitt hos en kompis så har ikke blitt målt, får se om det blir målt om noen dager.

Skal bli kun 4 % og fikk en hel pakke gjær på 5liter øl så burde vel gå ganske fort å gjære ut. Eller?

Gjør vel ikke noe om det blir stående en uke til da, blir vel bare bedre av det.

Ble ihvertfall ølsettene vi satte, var 20l og noe sterkere saker det, så trengte litt mer tid med den medfulgte gjæren. Eller mener dere at jeg bør flaske snarest for å forhindre infeksjone osv...

Sist redigert:
Hvis du kan så smak på det. Smaker nok rimelig FG av denne. Gitt at temp var i henhold til der den burde være.

Sitter å smaker nå. Er ganske lite smak i utgangspunktet (lyst og tynnt) men tror det er ferdiggjæret.

Blir nok flasket i løpet av uka.

Overpitching (som det du har gjort) fører til tynnere munnfølelse. Men når det er sagt så må man legge til at all øl uten kullsyre smaker tynnere enn det det vil endte opp som når det er ferdig karbonert.

du smaker fort om det er ferdiggjæret eller ikke gitt en sunn fermentering.

Tror det kan bli ok jeg.

Vurderer å hive oppi et ølsett rett etter omstikk ettersom det nok er en del gjær igjen, eller blir det feil.

Kan jeg for eksempel høste gjæren her ved å tilsette f.eks avkjølt kokt vann, riste, tømme over på norgesglass e.l og lagre gjæren for videre bruk?

vil si meg enig i at det mangler noe uten kullsyre, blir en litt annen smak på det. temperatur har også mye å si.

Tilbake
Topp