gjæring av DIPA

SkogheimH

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har Dobbel IPA stående til gjæring som jeg trodde skulle være ferdig gjæret etter 14 dager(i følge beersmith). Det går nå gått 17 dager , og gjæren jobber fortsatt. Vil dette påvirke resultatet ift smak etc? Og er det noe jeg har gjort feil under brygging som forårsaker dette kanskje?

Takk for alle svar:)

Du skriver at gjæren jobber fortsatt. Hva er nåværende SG? Har du målt den over flere dager, og er den i så fall stabil, eller synker den?

Har målt den over flere dager og den har endret seg fra 1020 til 1016 de to siste dagene, så har ikke stabilisert seg enda. Laget ikke starter. Traff heller ikke helt 100 på OG, så er litt usikker på hvor langt ned jeg skal :)

Jeg tror den vil bli bra. Uansett så vil jeg råde deg til å alltid sette starter, og spesielt når man går for impeiral typer øl. Det er ganske viktig å pitche nok frisk gjær og hvis du ser på kostnader av ingredienser er det dumt å la en dårlig gjæring ødelegge ølet. Det står mye om gjærstarter her på forumet og bryggselv.no har også en fin liten guide.;)

Satser på at det ikke blir så verst :)Har tenkt å utforske gjærstarter etterhvert, men er helt i startgropa, så har hatt mange ting å sette meg inn i den siste tiden :) Tusen takk for tilbakemeldinger.

Tilbake
Topp