Gjæring av Dry Irish Stout

Heisann.

Brygget nylig en batch med Dry Irish Stout. Alt ble tipptopp så vidt jeg kan se, men ifølge Beersmith så skal den gjæres i 30 dager.

Kan det stemme?

Dette har ikke beersmith peiling på, den bruker bare en gitt gjæringsprofil som standard, og justerer ikke noe for deg. Du må endre gjæringsplanen selv.
edit: Du finner selve profilen på samme sted som utstyr osv.
Valget for oppskriften finner du i bånn på "Design"-tabben.

Ok den er grei.

Sånn generelt sett - er det en standard for gjæring av stout?

Har tidligere bare kjørt 2 uker på angitt temperatur, deretter karbonert og hatt flasker stående noen dager i romtemperatur for å få ferdig gjæring. Deretter satt kaldt i noen uker før brygget er drikkbart.

FG jeg tenker på så klart. Er trøtt av å se folk som bare sjanser at det er klart fordi "det står i oppskrifta".
Men joa, 14 dager funker nok bra.
Du finner nok ingen standard tid. Dette er gjærbestemt heller enn av øltypen uansett.

Takk for godt svar. Forresten - om FG ikke treffer slik som planlagt. Er det måter man kan få justert ned FG på eller må man ta til takke med den man får?

(regner med det er grunnarbeidet med å rehydrere gjæren skikkelig samt korrekt temperatur fører til at FGblir som tiltenkt)

Takk for godt svar. Forresten - om FG ikke treffer slik som planlagt. Er det måter man kan få justert ned FG på eller må man ta til takke med den man får?

(regner med det er grunnarbeidet med å rehydrere gjæren skikkelig samt korrekt temperatur fører til at FGblir som tiltenkt)
Du har rett, det er få tiltak i etterkant. Gjærhelse, pitchrate, lufting av vørter og temperatur i mesk og gjæringskar er nøklene.
Om alt dette er på plass kan det skje at gjær dovner eller flokkulerer aggressivt, da kan det hjelpe å røre opp gjærkaken forsiktig og sanitært. Dette sees relativt ofte med britisk Ale-gjær hos meg, særs med WLP007.
Man kan også tilsette mer, friskt gjær eller et mer aggressivt gjær.
Om gjæringstemperaturen er relativt lav kan det hjelpe å øke temperaturen litt og se om det hjelper.

Er det en måte å finne ut på hvor mye man da må vanne ut?

(eller tar man bare å prøver seg frem og måler FG underveis)
Fins verktøy for dette om du googler litt.
Prøv "wort dillution" eller lignende.
Om du har beersmith ligger det under tools.
Glennrlie har sikkert en kalkis for det ;)

men jeg ville vel ikke vannet ut, da vanner du vel ut smak og farge også, ikke bare fylde og alkohol?

Sent from my iPhone using Tapatalk

For høy OG: vann ut før gjæring
For høy FG: juster fremgangsmåten neste gang (mesking og/eller gjæring) og la deg irritere hver gang du drikker for søtt øl

Tilbake
Topp