Gjæring av julebokk med Saflager w-34/70

Vi satt en julebokk på søndag ettermiddag og det virker ikke som det har skjedd stort.
Nå er jeg usikker på om lagergjær stormgjærer slik som alegjær gjør. I så fall, når?

Det er over to døgn nå så begynner å bli litt engstelig. Vannet i gjærlåsen har flyttet seg mot korken, så det skulle bety at det har blitt mer trykk i gjæringskaret.

Herligheten står i kjøleskap på 10 grader og der tenkte jeg den skulle stå i tre uker.
Vi ristet langt og lenge på vørteren for å få luft i den før gjæring så tror ikke det skal stå på det.
OG 1.065


Takk for alle svar.
 
Saflager w-34/70 er litt treg i starten, spesielt ved lavere temperaturer og dersom dere har brukt nedre grense av anbefalt gjærmengde. Nå tyder det på at fermentering er i ferd med å komme i gang utifra beskrivelsen av gjærlåsen. Gjæringsforløpet på en lager er langt roligere enn en ale, ingen stormgjæring normalt.

Optimal gjæringstemp for denne gjærtypen er oppgitt til 12 grader, med en nedre grense på 9 grader. Ved 10 grader, og en OG på 1.065 er det anbefalt å bruke noe mer gjær enn ved normalstyrke på 1.045- 1.050 for å gjæringen skal komme i gang innenfor rimelig tid.

Rimelig tid er anslått til å være maks 48 - 72 timer i det jeg har kommet over av artikler og litteratur. Da bør dere se lav krausen, dvs. at lyst skum er i ferd med å dannes på overflaten av vørteren. Utover denne tid blir det en avveining mellom å;
-pitche mer gjær
-heve temperaturen litt og evt. riste/ bevege litt på gjæringskaret
- eller å satse på at gjæren drar det hele i land på egenhånd med et tilfredsstillene resultat.
 
Sist redigert:
Tusen takk for svar!

Skal prøve å heve temp et par grader etter jobb.

Det ser ut som det skummer, men har ikke lettet på lokket for å se.

Vet du om temp i den lave enden av skalaen vil gi en forskjellig smak fra 12-15 som er oppgitt som optimal? Eller er dette et gjær man kan bruke til lager på litt høyere temperatur?
 
Denne gjærstammen er kjent i norske og amerikanske bryggemiljøer for å gi en ren lagerprofil med lite diacetyl på 11-12 grader. Ville også i deres tilfelle forsøkt med å heve temp. med en grad eller to dersom det ikke er tegn til aktivitet i overflaten på vørteren, det har funket for meg tidligere i samme situajon.

Hvis jeg kan komme med egen erfaring, så prøver jeg å holde temperaturen under 12 grader for en klassisk tysk pils eller helles, som ift. type skal være veldig "ren" på smak. En bayer eller bokk er jeg personlig ikke like rigid ift. lav temperatur, da denne tåler et noe "rikere" smaksbilde fra gjæren. Smakte tilfeldigvis på en bayer i går som ble pitchet på 17 grader i sommer grunnet latskap, og deretter gjæret på 13 grader, og jeg synes denne var helt fortreffelig etter 6 uker kaldlagring.

Lykke til med bokken!
 
Blåser litt støv av denne tråden.... i stedet for å starte en ny.
Jeg brygget en pils på søndag med 2 pk w-34/70. Det ble totalt 22 liter til gjæring. OG: 1049.
Gjæres på 10 grader. Ingenting har skjedd i gjærlåsen ennå. Vet at denne ikke er det man skal stole blindt på, men det er jo en indkator....
I dag morres hevet jeg tempen en grad og røret forsiktig i gjærdunken, med steril røreskje....

Hvis det ikke skjer noe mer stort, bør jeg pitche mer gjær eller blir det for mye? heve tempen enda mer? vil helst gjære under 12 grader... andre forslag?
 
Blåser litt støv av denne tråden.... i stedet for å starte en ny.
Jeg brygget en pils på søndag med 2 pk w-34/70. Det ble totalt 22 liter til gjæring. OG: 1049.
Gjæres på 10 grader. Ingenting har skjedd i gjærlåsen ennå. Vet at denne ikke er det man skal stole blindt på, men det er jo en indkator....
I dag morres hevet jeg tempen en grad og røret forsiktig i gjærdunken, med steril røreskje....

Hvis det ikke skjer noe mer stort, bør jeg pitche mer gjær eller blir det for mye? heve tempen enda mer? vil helst gjære under 12 grader... andre forslag?
Hvor mange grader pitchet du på? Rehydrerte du gjæren?
 
Anbefaler å pitche på 8 grader å la den stige naturlig til 10 og holde den der. Kan være gjæren har gått i "dvale" hvis du har kjølt den ned for raskt. Men det er bare gått en ca 2 dager siden du pitchet så forhåpentligvis starter den snart.
 
Anbefaler å pitche på 8 grader å la den stige naturlig til 10 og holde den der. Kan være gjæren har gått i "dvale" hvis du har kjølt den ned for raskt. Men det er bare gått en ca 2 dager siden du pitchet så forhåpentligvis starter den snart.
Så du sier at jeg skal pitche en pakke til på 8 grader? Eller bare vente å se?
 
Nei, vent å se først. Hvis det ikke skjer noe innen onsdag-torsdag ville jeg fortsatt å økt temperaturen litt om gangen til du ser aktivitet, deretter kan du sakte og forsiktig senke temperaturen ned igjen til 10.
 
Nå har jeg økt temperaturen sakte opp til 13 °C g i kveld er det noen få forsiktige plopp i gjærlåsen. Tok en måling av SG og den er kommet ned på 1038. OG var 1049. Så da er det vel liten vits å slenge oppi en ekstra pose med W30/70?
Jeg ønsker å gjære på 10 grader, er det dumt å sneke temperaturen nå?
 
Tilbake
Topp