Gjæring av lager

Kyrre312005

Norbrygg-medlem
Se link om anbefalt gjæringsforløp for lager: Den beste metoden for gjæring av lager - Bryggselv Blogg Denne foreslår følgende gjæringsforløp:
  • Dag 1: Kjøl ned vørter og tilsett gjær på 10°C. Hold denne temperaturen til neste steg.
  • Dag 3: Øk temperaturen til 13°C
  • Dag 4: Øk temperaturen til 17°C
  • Dag 5: Øk temperaturen til 19°C
  • Dag 7: Senk temperaturen til 5°C (Cold Crash)
  • Dag 14: Ølet er klart for å tappes på fat eller flaske.
Eventuelt noe tilsvarende, men med løpende måling av gravity for styring av temperaturstegene. Har en lager som nå har gjæret i 6 dager, og foreløpig er justert opp til 17 C. Planlegger å jekke den opp til 19 C i kveld. Jeg har løpende kjørt måling av gravity og justert temp i henhold til det artikkelen sier. Dette med bakgrunn at jeg syntes artikkelen var troverdig, og fikk lyst til å prøve. Hva tror dere?
 
Det er mange ulike måter å gjære en lager på, og jeg kan ikke tenke meg at det finnes én som er Den Beste. Det der funker, det også. Så lenge du bare bruker nok frisk gjær, spiller antakelig metoden mindre rolle.
 
Det er mange ulike måter å gjære en lager på, og jeg kan ikke tenke meg at det finnes én som er Den Beste. Det der funker, det også. Så lenge du bare bruker nok frisk gjær, spiller antakelig metoden mindre rolle.
Enig. Håper det dog er et godt og effektivt gjæringsforløp.
 
Tilbake
Topp