Balle Rambjør
Norbrygg-medlem
Jeg utvider horisonten og prøver meg på brygging av en pilsner. I den forbindelse har jeg et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
- Stormgjæring: Ved brygging av ales er det vanlig å holde et par grader lavere temperatur under selve stormgjæringen siden temperaturen inne i bøtta da er høyere enn på utsida av bøtta. Gjelder dette også ved gjæring av pilsner (Bruker wlp800.)? Jeg har en mistanke om at svaret er nei siden pilsneren skal gjæres dobbelt så lenge som en ale. Hadde det vært snakk om en stormgjæring så hadde det kanskje ikke tatt så lang tid. Jeg antar derfor at man bør holde en konstant temperatur under hele gjæringsforløpet?
- Diacetylrest: Jeg har pitchet gjæren på ca 6 grader. Etter hva jeg har skjønt bør det da være unødvendig med en diacetylrest.(?) Hvis jeg likevel skulle gjennomføre dette, når i gjæringsprosessen bør det gjøres? I utgangspunktet ville jeg tro at det var på slutten, men når jeg ser at Vestbrygg i sitt Pilsner-ølsett anbefaler at dette gjøres halveis i gjæringsprosessen blir jeg litt forvirret.
Sist redigert: