Gjæring ferdig - vente med flasking

Hei,

Har en batch som nå har stått til gjæring i 20 dager (6d for lenge mao)

Tar det noe skade av dette + evt stå lenger? Har ganske travle dager om dagen så finner ikke helt kombinasjonen av tid og energi til de siste 1,5-2t som trengs:(
 
Tørrhumlingen bærer nok fort litt preg av det, vil jeg tro, så å tilsette ny tørrhumle kan være en idé, om vi snakker APA eller IPA. Ville tenkt fire dager før du skal flaske, men @Miguel er tørrhumleeksperten her, så han kan sikkert si noe mer.
 
Nei, det sto hverken det ene eller andre, derfor tenkte jeg det var verdt å nevne :).
 
Hei,

Har en batch som nå har stått til gjæring i 20 dager (6d for lenge mao)

Tar det noe skade av dette + evt stå lenger? Har ganske travle dager om dagen så finner ikke helt kombinasjonen av tid og energi til de siste 1,5-2t som trengs:(

"Normalt" skal det ikke være noe problem, men det kommer an på både temperaturen ølet står på, hva slags øl det er, og på hvordan gjæringsprosessen har vært. Er det et sterkt øl som står på flere og tjue grader, og har du brukt mye gammel gjær fra et tidligere sterkølbrygg, så er det nok fare for usmaker. Men har du startet med nok frisk gjær, slik at du ikke etter at gjæringen er ferdig sitter med et øl fullt av veldig sliten gjær, og det står på en rimelig temperatur, skal det kunne stå 3-4 uker uten at det skjer noe.

Likevel; i Vestkast-episoden om gjær diskuterer Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen dette her, og de er generelt litt skeptiske til å la ølet stå lenge uten å stikke det om. Jeg ville nok få tappet det opp relativt snart - for sikkerhets skyld.

Har du tørrhumlet, ville jeg ikke ventet. Du får vel lett grassmak i ølet om det blir stående med humla i lenge, så vidt jeg har forstått.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp