Gjæring/gjæringsskap

Jeg sliter med å holde jevn temp under gjæring. Blir ofte noen grader for høyt.

Jeg har nå skaffet meg et kjøleskap og bestilt stc 1000 og varmekabel på 30 w fra kina.

Har i den sammenheng noen spm

1. kobler dere til kjøleskapet på "kjølekanal" på stc? slik at den slår inn på kjøling ved behov?

2. Har dere noen graders "slingringsmonn". om jeg setter den til 18c vil den varme opp og så slå på kjøling, så varme osv? går det an på stc å ha slingringsmonn slik at den ikke står konstant på kjøl eller varme?

3. dersom man skal gjære på 18 c i følge oppskrift. setter man da termostaten på 18 fra første dag? mulig jeg har misforstått, men vil ikke den gå litt over dette de første dagene (stormgjæring)

4. andre gode tips og triks til gjæring/gjæringsskap som jeg bør huske på før førstegangs bruk?

Hei, jeg har nettopp skaffet meg en slik selv og den første pilsen står og gjærer nå:)

1. Ja, du ser det lyser i dioden ved siden av cold.
2. Dette stiller du inn på selv. Bla deg til F2 så stiller du inn slingringsmonn (det er noen gode youtube-videoer av dette).
3. Jeg satte den på 8 grader før jeg satte inn gjæringsbøttene, så satte jeg temperaturen på 10 grader etter jeg tilsatte gjæren (det skal gjære på 10 grader). Vet ikke om det er noen fasit?
4. Det er lurt å feste føleren på selve gjæringsbøtta og finne noe som isolerer (f.eks. liggeunderlag) utenpå føleren igjen. Ellers så synes jeg det var overraskende kronglete å koble alt riktig, men det finnes koblingsskjemaer overalt på google.

Hei, jeg har gjort det litt anderledes enn andre her.

1. Har kjøleskap som jeg har satt temperature n på nr 5 . Så har jeg snurret varmekabelen rundt gjæringsbøtta og koblet den til varme på stc-1000. Stiller inn stc-1000 til 9 grader og slingringsmon på 0,3 grader. Da vil varmen koble inn når det er behov for det og jeg slipper en kjølskap som slår seg på og av hele tiden. Ser innom jevnlig og da ligger den mellom 8,7 og 9 grader. Det er årets sommer pils jeg gjærer der. Har festet sendoren til karet med bobleplast over..

Har en wit gjærende i garasjen med annen stc1000 og garasjen ligger på jevne 10 grader nå så da har jeg kun koblet til varmekabelen og innstilt grader på 18 grader og da holder den stabilt den graden i bøtta :)

Etter at stc'ene har kommet i huset så har jeg fått kun gode resultater på brygga mine :)

Easybrew

Har til nå brukt stc 1000 på samme måte som jeg bruker ut-200. Har ikke føleren for stc/ut200 mot selve gjæringskaret. Mot karet har jeg en annen føler under isopor. Denne viser da vørter/øltemperatur.
Bruker jeg varme så er ikke kompressoren tilkoblet. Ved kompressoren tilkoblet så er varmeelementet frakoblet.
Er sikker på at de ikke arbeider mot hværandre da. Stiller inn minimumverdier når varmen er på (0.3C og 0.1C) og en grad ved kompressordrift. Og vil jeg ha ekstra fin regulering ved varming så er det bare å ha stc/ut200 føleren like ved varmekilden. En grad ved kjøling er for ikke å ta livet av kompressoren.
Har fungert greit for meg men det krever at man følger med. Det vanskeligste området er når romtemperatur og øltemperatur sammenfaller.

Hei, jeg har gjort det litt anderledes enn andre her.

1. Har kjøleskap som jeg har satt temperature n på nr 5 . Så har jeg snurret varmekabelen rundt gjæringsbøtta og koblet den til varme på stc-1000. Stiller inn stc-1000 til 9 grader og slingringsmon på 0,3 grader. Da vil varmen koble inn når det er behov for det og jeg slipper en kjølskap som slår seg på og av hele tiden. Ser innom jevnlig og da ligger den mellom 8,7 og 9 grader. Det er årets sommer pils jeg gjærer der. Har festet sendoren til karet med bobleplast over..

Har en wit gjærende i garasjen med annen stc1000 og garasjen ligger på jevne 10 grader nå så da har jeg kun koblet til varmekabelen og innstilt grader på 18 grader og da holder den stabilt den graden i bøtta :)

Etter at stc'ene har kommet i huset så har jeg fått kun gode resultater på brygga mine :)

Easybrew

Hei, hvilken type varmekabel bruker du? Link?

Easybrew; det er metoden Jamil anbefaler. Ikke bare sparer du kompressoren på kjøleskapet ditt, men du har sannsynligvis en mer korrekt gjæringstemp enn om man bare kontrollerer gjæringstemp med temp i kjøleskap.

Sent from my iPad using Tapatalk

Easybrew; det er metoden Jamil anbefaler. Ikke bare sparer du kompressoren på kjøleskapet ditt, men du har sannsynligvis en mer korrekt gjæringstemp enn om man bare kontrollerer gjæringstemp med temp i kjøleskap.

Sent from my iPad using Tapatalk

Hmm, tror det er på tide å lese boka hans :) Men litt artig at noe blir gjort rett. Er iallefall meget fornøyd med gjæring prossesen på ølet etter at jeg fikk tak i dette.. Egentlig en billig investering som har endret alt i min bryggeverden..

Supert at de er så mange på forumet som deler informasjonen sin her. Og særlig om stc-1000 og stc-1000+. Står mye om stc-1000(+) under utstyrs delen av forumet

Easybrew

Tilbake
Topp