Gjæringsskap og varme

Har satt et brygg med kveik i gjæringsskap. Kjøleskap, varmeplate og Inkbird. Kveiken lager jo greit sin egen varme. Prøver å holde temperaturen på 35+, men kveiken lager greit 37 grader. Jeg har skrudd kjøleskapet av i denne prosessen. Bør jeg koble kjøleskapet på Cooler på Inkbirden? Vil tro at Inkbird slår på kjøleskapet hvis den trenger kjøling. Hva slags innstilling bør kjøleskapet stå på. Første gangen jeg prøver dette. Greit med litt tips.
 
Gitt at gjæringskaret er av plast funker det fint å teipe temperaturproben med isolasjon til gjæringskaret. Sett kjøleskapet på cooling, og varmeplata på heating. Sett angitt temp på Inkbird og denne vil regulere. Hvis du går inn på innstillinger på inkbirden så kan du bestemme hvor mange grader avvik som skal til for at kjøling/oppvarming skal tre inn. Jeg har på min inkbird satt den til minste innstilling (0,3 grader) Kjøleskapet kan stå på normal innstilling.
 
Har satt et brygg med kveik i gjæringsskap. Kjøleskap, varmeplate og Inkbird. Kveiken lager jo greit sin egen varme. Prøver å holde temperaturen på 35+, men kveiken lager greit 37 grader. Jeg har skrudd kjøleskapet av i denne prosessen. Bør jeg koble kjøleskapet på Cooler på Inkbirden? Vil tro at Inkbird slår på kjøleskapet hvis den trenger kjøling. Hva slags innstilling bør kjøleskapet stå på. Første gangen jeg prøver dette. Greit med litt tips.
Hvis den holder seg på 37 grader uten kjøling ville jeg bare latt den styre på, ingen grunn til å tvinge den ned et par grader.
 
Tilbake
Topp