Provisorisk gjæringsskap i kjølerom

Saison

Norbrygg-medlem
Edit:

Kommentar til åpningsinnlegget: Jeg gjorde litt om på planene. Jeg droppet inkbird i dette prosjektet og har benyttet Athom Homey (smarthushub), samt en smart strømplugg fra IKEA og en trådløs temperatursensor fra Xiaomi (Aquara). Smarthushuben lager en virtuell termostat som kan styres av smarthuset (evt med automasjoner om det ønskes). Hele kassen står inni et kjølerom som varierer fra 4-7 grader.



Hei! Har skummet gamle tråder og tror egentlig jeg har funnet svaret, men ønsker bare litt bekreftelse/erfaringer.

Jeg er på nippet til å kjøpe inn Grainather-pakken fra Brewshop, og der følger det med inkbird. Tenkte derfor å ha litt kontroll på gjæringstemperatur. Har et kjølerom med god størrelse, og kommer i hovedsak til å brygge overgjæret øl i starten. Vil det funke greit å:

-Koble en frostvakt eller varmeplate på inkbird og surre dette rundt gjæringskaret
-Sette gjæringskaret på kjølerommet
-kle inn gjæringskaret i isopor (bygge en provisorisk kasse) eller liggeunderlag.

Kjølerommet og varmeelementet vil da jobbe «mot hverandre», men så lenge det er greit isolert rundt gjæringsbøtta burde det gå fint?
Kondens, vil det være en issue?
Har forsåvidt en bod eller garasje jeg kan gjøre det samme i, men når jeg først har god plass i kjølerommet tenkte jeg det kan være en brukbar og enkel løsning?

tips/erfaringer?
 
Sist redigert:
Kanskje et defekt kjøleskap kan gjøre samme nytte som selvlaget kasse av isopor? Blir kanskje litt for stort?
Ellers tror jeg at det kan fungere det som du tenker på. Bare følg med til å begynne med så du ikke lager en brannfelle.
Jeg brukte en akvarielampe i kjøleskapet og den svei hull i bunnen av kjøleskapet.
Bruker nå varmekabel festet i veggene på kjøleskapet.
 
Defekt kjøleskap kan sikkert funke det, men blir unødvendig stort ja. Da går jeg heller (på sikt) for er mer tradisjonelt gjæringsskap med et kjøleskap som virket.

Har god plass i kjølerommet og det har betonggulv, så tviler på det blir en brannfelle. Tenkte bare lage en boks av styrofoamplater, mulig uten «gulv» som jeg trer over gjæringskaret som er tilkoblet inkbird og varmeelement.

Vil dette kunne gi temperaturer både på 20 og 30 grader (kjølerommet holder ca 5 grader lavt i rommet nå)?
 
Defekt kjøleskap kan sikkert funke det, men blir unødvendig stort ja. Da går jeg heller (på sikt) for er mer tradisjonelt gjæringsskap med et kjøleskap som virket.

Har god plass i kjølerommet og det har betonggulv, så tviler på det blir en brannfelle. Tenkte bare lage en boks av styrofoamplater, mulig uten «gulv» som jeg trer over gjæringskaret som er tilkoblet inkbird og varmeelement.

Vil dette kunne gi temperaturer både på 20 og 30 grader (kjølerommet holder ca 5 grader lavt i rommet nå)?
Med gjæringsbøtte med flat bunn vil det være ganske viktig å få den isolert fra gulv. Kassen rundt trenger da ikke å være like isolerende, bare den er nesten lufttett. Har du sett på Ferminator som Brewshop selger?

Rockwool trinnlydplate kan kanskje være et brannsikkert alternativ, men om du bruker f.eks. selvbegrensende frostsikringskabel er det neppe noen fare uansett.
 
Jepp, har kikket på ferminator, det er egentlig en ganske grei og plassbesparende løsning. Men siden jeg allerede har flere kubikk med kjølerom «til overs» og trolig kjøper en utstyrspakke som inkluderer inkbird og heller ikke sikter på særlig brygging av undergjæret øl, så tenkte jeg dette kunne bli et ok kompromiss mtp økonomi og temperaturstyring i første omgang.
Men der den med isolasjon mot bakken ja. Lite bekymre for brann/smelting av isopor med en sånn frostvakt, men takk for tips om rockwool.
I praksis blir det en slags fattigmanns-fermzilla med kun varming, men som står i et kjøleskap. Men det kan kanskje funke greit?
 
Hadde egentlig ombestemt meg og tenkt jeg skulle gå for Ferminator, men så var det utsolgt gitt.
Så kom jeg på at jeg kan prøve å bruke smarthus-huben min til å styre noe slikt.

Så til meste problem: det er tydeligvis kaldt i Trøndelag, så vrient å finne butikker som har inne frostvakter. Fant denne varmematten på Felleskjøpet og gir den et forsøk etter hvert:

 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hadde egentlig ombestemt meg og tenkt jeg skulle gå for Ferminator, men så var det utsolgt gitt.
Så kom jeg på at jeg kan prøve å bruke smarthus-huben min til å styre noe slikt.

Så til meste problem: det er tydeligvis kaldt i Trøndelag, så vrient å finne butikker som har inne frostvakter. Fant denne varmematten på Felleskjøpet og gir den et forsøk etter hvert:


20 watt er veldig lite effekt.
 
Da er det på tide å teste om dette har noe for seg:

Bruker Homey som smarthushjerne og en IKEA-smartplugg i tillegg til varmematta (20W) og temperaturføler fra Xiaomi (Aquara).

Har bygd et lite hus i 5cm isopor, på størrelse med en liten fryseboks. Doblet tykkelsen i bunnen. Har isolert inn varmematten med litt liggeunderlag og festet det med teip og en stropp. Skar ut hull til temperaturføleren i en isoporbit og festet den på motsatt side av varmematten.
Har fyllt 20L kaldt vann oppi karet, så får vi se om den klarer å varme/regulere noe særlig. Vannet er pr nå 9 grader, så det har nok litt tid. Siden jeg ikke er ingeniør aner jeg ikke om/hvor lang tid det tar å varme 20L vann med 20W, men det går nok ikke fort. Tipper romtemp er ca 15 grader der det står nå, men har mulighet til å sette det i varmere/kaldere rom etter hva som trengs.

8EFD297B-D176-4789-8089-6671CD890FCA.png
 
Hvorfor vil du varme vannet?
Er det ikke mere interessant å se hvor godt systemet klarer å holde en gitt gjæringstemperatur, f.eks 18 grader?
Av egen erfaring vet jeg at det tar lang tid å varme opp med min 25 w kabel, om jeg har kjølt kveik-vørter for lavt, som skjer utrolig fort har jeg funnet ut:rolleyes:
 
Hvorfor vil du varme vannet?
Er det ikke mere interessant å se hvor godt systemet klarer å holde en gitt gjæringstemperatur, f.eks 18 grader?
Av egen erfaring vet jeg at det tar lang tid å varme opp med min 25 w kabel, om jeg har kjølt kveik-vørter for lavt, som skjer utrolig fort har jeg funnet ut:rolleyes:
Joda, dette er mer «proof of concept», for å teste kapasitet/isolasjon.
Når vannet evt kommer opp til 20 grader så er tanken å holde det der.
Originalplanen var å sette hele arrengementet inni kjølerommet, men mulig boden (ca 10 grader) er mer hensiktsmessig.
 
Joda, dette er mer «proof of concept», for å teste kapasitet/isolasjon.
Når vannet evt kommer opp til 20 grader så er tanken å holde det der.
Originalplanen var å sette hele arrengementet inni kjølerommet, men mulig boden (ca 10 grader) er mer hensiktsmessig.
Skjønner.
Tror at du vil finne ut at det tar tid å komme opp i 20 grader, men det burde ikke være noe problem holde stabil temp., når du først er der.
Høres ut som du har en godt isolert kasse for gjæringskaret :)
 
Jepp, det tar tid, mye kapasitet i vann!
Er egentlig mer spent/bekymret på hvor mye gjæringen bidrar til å holde temp oppe. Er fort temp ned som blir vrient med såpass lite luftsirkulasjon inni der.

Dette er mest et forsøk fordi jeg hadde alle delene utenom varmematten liggende fra før. En mer tradisjonell kjøleskap/inkbird er nok veien på sikt, evt Ferminator, men interessant å prøve andre løsninger.
 

Vedlegg

  • 6E2D062A-6C97-496F-B0A2-DA1F3F4515F5.jpeg
    6E2D062A-6C97-496F-B0A2-DA1F3F4515F5.jpeg
    440,4 KB · Sett: 11
045D1842-C116-4F66-A58C-E087F9EB6C69.jpg


Pitchet på 18 grader i gårkveld. Holder relativt jevn temperatur dette oppsettet egentlig, og varmer overraskende effektivt når det trengs. Utfordringen er kjøling, det tar lang tid (ganske tett boks med lite sirkulasjon). Har derfor hentet meg et utrangert kjøleskap og investert i inkbird for å styre det, for å gjøre mer effektiv kjøling ved cold crash.

Egentlig skulle der være fullt mulig å legge inn kompressor-delay i automasjonen (bruke en timer/nedtelling) og dermed få kjøleskap-løsningen inn i Homey (smarthus-huben) noe som gir en del fine muligheter. Men, da må jeg uansett ha flere smartplugger og da nærmer kostnaden seg uansett inkbird-nivå.
Ulempen med inkbird er at den ikke er integrert i smarthuset, men så voldsomt nødvendig er det jo strengt tatt ikke.
 
Sist redigert:
Jeg bruker en mangrove jacks varmepad på 25W eller nor (som linket til over) den bruker ca 6 timer på å varme opp ca 23 liter fra 18 til 20 grader i et rom som holder ca 14 grader. Har pakket et dynetrekk rundt gjæringskaret, men ikke noe annen isolasjon.
 
Tilbake
Topp