Gjæring i sommervarmen, tips?

Hei,

Noen som har noen tips til hvordan man kan holde en stabil lav/riktig temp på gjæringskaret nå i disse varme sommerdager? Selv bor jeg i leilighet så romtemp er litt vanskelig å kontrollere...
Er det noen gjærtyper som tåler høyere temp enn andre? Er for øvrig en brown ale jeg har i tankene.

Håper noen har noen gode tips, værgudene er uansett nådeløse iflg langtidsvarselet :'(
 
Jonask skrev:
Hei,

Noen som har noen tips til hvordan man kan holde en stabil lav/riktig temp på gjæringskaret nå i disse varme sommerdager? Selv bor jeg i leilighet så romtemp er litt vanskelig å kontrollere...
Er det noen gjærtyper som tåler høyere temp enn andre? Er for øvrig en brown ale jeg har i tankene.

Håper noen har noen gode tips, værgudene er uansett nådeløse iflg langtidsvarselet :'(

Hei,
den beste er vel å sette gjæringskaret i et dedikert kjøleskap, hvor du styrer kjøling via termostat (UT-200, Forttex eller liknende), og eventuelt gjør det samme med varme (varmepære, varmeplate eller liknende). Andre alternativ er kjeller (som jeg bruker, men på det varmeste kan også det være i grenseland), å sette gjæringskaret i vannbad, eller å henge fuktige håndklær rundt gjæringskaret, og etterfyller kaldt vann på disse underveis.
 
Om du skal lage engelsk/amerikansk øl, er White Labs WLP001/Wyeast 1056 relativt brukbar selv på opp mot 24 C. Ellers er sommervarmen perfekt til å brygge belgisk øl i. Kjøl vørteren ned til 18 C, pitch gjæren og la temperaturen stige fritt. Det går som regel helt flott med de fleste belgiske gjærtyper, selv opp rundt 27 C. Kluet er bare å starte gjæringen relativt konvensjonellt, slik at starten ikke foregår ved for høy temperatur.
 
Tusen takk for gode svar!
Tror kanskje jeg skal prøve meg på en belgisk kombinert med tiltakene nevnt av Lars for å holde den mest inntense varmen i sjakk!

Siden jeg er nokså fersk i gamet må jeg nesten spørre: Noen som har en god oppskrift for en egnet belgisk øl basert på ekstrakt brygging? (kunne ikke finne noen i "moderne hjemmebrygging")
 
Kjøp "Brewing Classical Styles" (Jamil & Palmer), som egentlig er en bok om ekstraktbrygging. Meget bra bok og har mange forskjellig øltyper også flere belgiske ;)
 
Takk for tipset! Skal snuse litt rundt etter denne!

Forøvrig endte jeg alikevel opp med en brown ale, var så bestemt på dette at det var vondt å snu! Dette ser ut til å ha gått bedre enn forventet med termometer liggende oppå gjæringsdunken måler jeg mellom 19-21'C. Dette ved hjelp av vått håndkle og en vifte. Byttet ut nottingham med safale-04 som visstnok skal tåle litt høyere temp.
Dog synes jeg gjæringen roet seg litt fort, etter 12 timer var det 70-80 plopp/min i ca 34timer for så å nå etter 3 dager bare være nede i 3-4 plopp/min... Men er nok bare jeg som er paranoid:)

Har nå bestemmt meg for en belgisk wit basert på oppskriften i moderne hjemmebrygging (men med ekstrakt).  Lurer dog på et par ting: Er det noen av ekstraktene til vin og bar som fungerer som pilsnermalt?

Sist men ikke minst: Korriander/pomeran (appelsin funker også?) skal dette trekke? eller tas ut ved kokeslutt?
 
Ikke noe unormalt i at gjæringen avtar raskt. Det betyr bare at gjæren har spist opp det meste av tingjengelig mat. Gi den 10-14 dager før du tapper på fat/flasker.

Om du skal brygge witbier på ekstrakt bør du bruke 100 % hverteekstrakt. Hveteekstrakt er framstillt av omtrent 50/50 bygg- og hvetemalt.

Kok koriander og skall i ca. 5 min. Bruk ferskt appelsinskall (bare det ytterste, gule laget av skallet) og stå over det tørkede pomeransskallet du får i butikken. Ferskt appelsinskall (vanlige appelsiner går helt fint!) er langt bedre. Bruk 30-40 g på 20-25 liter.
 
Igjen tusen takk !

Siste jeg kommer på i farten da er valget av gjær... Tenkte å prøve meg på en flytende denne gangen (har vel egentlig ikke annet valg slik jeg ser det).


Belgian Witbier - WYEAST XL 3944

http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_263_264&products_id=671 Denne er brukt i moderne hjemmebrygging, kombinert med beskrivelsen faller min ukvalifiserte gjettning på denne. Bare håpe vin og bar får den inn snart!

Belgian Wheat - WYEAST XL 3942
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_263_264&products_id=1236 Litt små skeptisk til beskrivelsene av denne. Også utsolgt..

Canadian/Belgian Ale - WYEAST PC 3864
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_263_264&products_id=1796 Ser at denne tåler opp til 27'C som beskrevet et par innlegg ovenfor. Men estere/fruktigheten i beskrivelsen av denne gjør meg litt skeptisk.
 
Tilbake
Topp