Gjæring nesten over etter to dager? Hjælp!

Satt en Red Ale på fredag. OG var på 1072. Brukte Safbrew T-58 gjær. Gjæret som et uvær på lørdagsmorgen. Idag er det knapt noe tegn til liv. Er alt tapt eller har jeg muligheter? Tenkte å la den står ut uka og måle SG/FG da. Er den ikke kommet seg ned mot 1010-1020 lurer jeg på hvilke muligheter jeg har.

"I dag er det knapt noe tegn til liv." Er det i gjærlåsen det ikkje er teikn til liv eller har du sett på toppen av vørteren / øla? Om du bruker gjærlåsen som indikasjon, så er det ikkje sikkert at gjæringskaret ditt er heilt tett slik at aktiviteten siv ut andre stader enn gjennom gjærlåsen. Men er det litt skum / krausen på toppen av vørteren så er det teikn på at gjæringa held fram. Men det er sikkert greit å måle SG no og sjekke igjen om nokre dagar. Kanskje gjæringa er over?

Produsenten opplyser at FG er "high", så det kan godt vere at det stoppar rundt 20 = 72 % utgjæring.

runarstock skrev:
Laget en pale ale med t-58. Gjæret kraftig og fort. OG1060, FG1018, mesket på 68-69grader.

"Gjæret kraftig og fort" innebærer hvor mange dager? Aldri vært boti noe brygg som har roet seg etter to dager.

Tok ikke mer enn toppen 3 døgn, inkludert lagtime på oppstart av gjæringa. Tok ingen SGmåling underveis, men aktiviteten i gjærlåsen var ved et minimum veldig raskt. Ble veldig bra øl likevel, selv om den er litt søt.

runarstock skrev:
Tok ikke mer enn toppen 3 døgn, inkludert lagtime på oppstart av gjæringa. Tok ingen SGmåling underveis, men aktiviteten i gjærlåsen var ved et minimum veldig raskt. Ble veldig bra øl likevel, selv om den er litt søt.

Du ga meg akkurat et ørlite håp om at dette kanskje ikke går i dass likevel. Tusen takk for det. Kvelden er reddet :)

Tilbake
Topp