Gjæring på 8 grader

Hei,

Jeg er i ferd med å brygge juleøl, og oppskriften forteller meg at jeg skal gjære de første to dagene på 8 grader, for så å heve det til 10.

Problemet mitt er at skapet mitt går bare til 8 grader. Går det å gjære det hele på denne tempen, i så fall hvor lang tid tar det? Kanskje jeg burde gå for ett annet julebrygg...

Ut-200 fungerer greit såfremt skapet begynner å jobbe igjen mot satt temperatur etter at strømmen har blitt brutt.
Ikke alle mine gjør det.

Tror det går greit med 8C de første dagene. Har startet W-34/70 på så lav temperatur.
Spesifiser gjæren du bruker så få du kanskje svar fra noen som har brukt den typen.

Du kan jo gjære here forløpet på 8C, hvis du har nok gjær. Men det er vel også anbefalt å ta en Diacetyl-rast uti forløpet. Kanskje du kan slippe biillig unna nå ved å bare ta dunken ut av kjøleskapet for diacetyl-rasten?

Takk det vare et godt tips. Jeg får nok ikke fatt i en raskt nok, men kommer likevel til å gå til innkjøp av en. Ser at dette kan komme svært godt til gode senere.

Hilsen,
Jon Arne
Jeg har hatt min UT-200 i 4 måneder. Den første jeg fikk måtte byttes fordi den ikke virket. Den andre har fungert suverent inntil i går. Plutselig var fryseren -24 grader og stort sett alle mine flasker knust (Noen Pet flaskker overlevde). Ca. 30 liter øl på flaske er byttet med en helvetes opprydnings- og vaskejobb. Nå blir det kjøleskap!

Tilbake
Topp