gjæring stagnert på 1.018

Oppdatering: 

Det er nå 5 dager siden jeg satte ølet til "ettergjæring" på flaske. Etter 48 timer sprakk/eksploderte
én flaske(som nevnt). Jeg valgte å fortsette gjæringen, mot anbefaling, til evt. én flaske til eksploderte,
noe som foreløpig ikke har skjedd. Romtemperaturen da flasken sprakk var ca 25c (sikkert høyere i
flasken). Etter en kort nedkjøling satt jeg flaskene på 21-22c, der har de stått i 3 dager til, uten nye
eksplosjoner. Jeg venter fortsatt i spenning på om de kommer til å være overkarbonerte om en ukes
tid, eller om flere flasker eksploderer før de er ferdig utgjæret.

Takk for all hjelp med dette brygget, så langt. :)

espen

Ny oppdatering:

Det ser ut som denne tråden startet litt på feil fot. Jeg har sjekket det forrige hydrometeret
mitt(som ble brukt til å måle FG i denne tråden), og det viser seg å være feil(testet mot proft
utstyr). Jeg har fått meg nytt hydrometer, som forhåpentligvis er mer korrekt(skal testes).
Det nye hydrometeret viste 1012 etter 1 ukes flaskegjæring, en utgjæring som, etter hva jeg
forstår ville ha ført til at ikke bare den ene flasken sprakk, om det da var riktig at ølet faktisk
var på 1018 før jeg tilsatte ekstra sukker.

Jeg har testet én flaske til altså, og den var riktig på kullsyre (og SG 1012). Flaskene har stått
på 21c (etter de første 48t på 24+celcius) i 9 dager nå, uten nye eksplosjoner.

Da er min konklusjon, hvis det ikke for tidlig med en ... at en flaske hadde produksjonsfeil og
ikke tålte den hurtige gjæringen, høye temp. og trykket som oppstod.

Sorry for forviklingene og takk for hjelpen... selv om jeg, kanskje, litt dumdristig, ikke fulgte
alle rådene. :)

espen

Det kan også hende at sukkeret ikke har vært jevnt fordelt, slik at enkelte flasker har fått mer sukker enn de andre, og/eller at du har hatt infeksjon i en eller flere flasker. "Villgjær" kan gjerne nyttiggjøre seg endel av det sukkeret som ølgjæren ikke spiser, og dermed føre til at ølet gjærer lengre ut.

Jeg var nøye med sukkerinnblandingen. Så det skal mye til at det var det, men
sukkerlaken hadde veldig annen vekt enn ølet, så rare ting kan hende selvfølgelig.

Villgjæren eller infeksjon har jeg ingen oversikt over. Jeg har vært nøye med
rengjøring, men hvem vet, luftbårne bakterier og gjær er det lite å gjøre med.
Hadde hørt at det skulle lenger tid til enn 48t for infeksjoner.

Jeg skal melde fra om all ølen blir lik på kullsyre og ev. om jeg kjenner usmaker
på ølet, men jeg har ikke egentlig noe peiling på å identifisere usmakene.

espen

Tilbake
Topp