gjæring stagnert på 1.018

Heisann.
Jeg satt mitt første brygg til gjæring for 18 dager siden. En engelsk ipa(forhåpentligvis :) ). Testbrygget er på 12L,
det er ca 8-9% spesialmalt i det og 1,7kg spraymalt. OG var på ca 1.052 (noe lavere enn planlagt). Jeg tilsatte noe
gjærnæring(litt ute av dato), og en pose med utgått tørrgjær som jeg hørte tilsvarer gjærnæring(tilsatt under koking).
Jeg oksygenerte kun ved å sile vørteren over i 30l gjæringskar og riste denne. Gjæringen kom igang etter ca 40timer
og roet seg ned etter det hadde gått 7 dager. Jeg lot det stå noen dager til og etter 11 dager tok jeg hydrometerprøve,
den viste 1.018. Jeg tenkte det var for høyt, Nottingham tørrgjær(brukte 1 pakke, rehydrert, med litt sukker) kan
visstnok gjære ned til 1008 og flokkulerer bra, så jeg har prøvd å løfte opp litt gjær fra bunnen og heve tempen litt uten
at dette har hatt noe å si (har ligget på 17-19c). Jeg målte på nytt igjen idag, dag 18, hydrometeret viser akkurat det
samme som uken før. Jeg synes ikke ølet er spesielt søtlig så jeg undrer meg litt, gjærsmaken er dominerende. Det har
ploppet litt i gjærlåsen nå siste uken også, men virker bare som at det er co2 som frigjøres.

Det virker på meg som gjæren har gått tom for næring, men jeg har ikke peiling :nosmile:

Er det noe som kan gjøres for å få gjæringen igang igjen?
og
Hvis jeg har det over på flasker med ekstra sukker, vil gjæren kunne sette igang igjen på de enklere sukkerene og produsere kullsyren?

All hjelp er flott, står vel helt fast her egentlig... hmmm..

espen

Hei !

Litt vanskelig å antyde hva som kan være årsaken til at ikke utgjæringsgraden er høyere, tror vi må ha litt mer info for å
gi ett svar.

Hvilke type spraymalt ?
Hvilke type spesialmalt ?
8-9% av hva?, eller sakt på en annen måte hvor mye i gram av hver type og var dette også spraymalt?, hvis ikke hvordan ble den tilsatt?

At Nottingham kan gjære ned til 1.008 betyr ikke at man alltid kan forvente det, mengde gjærbart sukker er også en viktig faktor.

Håper at det bare var gjærnæringen som ble kokt og ikke gjæren.

Tror ganske sikkert at gjæren ikke har gått tom for næring i form av gjærnæring.

Rehydrering av tørrgjær er bra, dette gjøres best med rent vann uten sukker, men dette er nok heller ikke årsaken til utgjæringsgraden.

Hvis gjæren er OK vil karbonering på flaske gå bra.
Hva med å tappe litt av ølet på en flaske å teste ?

Jeg tror ølet ditt er ferdig. Fg på 1018 med ekstrakt og spesialmalt høres "normalt" ut.
Tapp om og tilsett sukker for karbonering og du har IPA om en uke om du lagrer flasken over 20 grader.
Lykke til

Siste utvei er vel å tilsette en gjær som kan gjære ned lenger, men det høres ut som om ølet er ferdig gjæret. Jeg ville ha flasket/fatet ølet nå, det er sikkert godt om enn litt søtt for stilen. Tenk heller på hva du gjøre annerleders neste gang for å sikre bedre utgjæring.

Supert! Takk for svar alle tre!

Espen U. : Kokte kun gjæren som skulle brukes som næring ja :)
                Det var kun crystalmalt, 90gr 150ebc og 60g 400ebc, trukket i en halvtime. Spraymalten var lys Brewferm ca 8ebc.
                Tenkte også at 1008 var optimale forhold men 1018 virket vel høyt etter hva jeg hadde lest, men smaken virker ok altså.
                Flasking høres ut som riktig vei ja. :)

Brede:  Visste ikke at det kunne gjære ut til så høy fg selv med ekstrakt, godt å vite det ikke er særlig unormalt.

Ølvind: Virker som ok med restsødme nå, men jeg vet jo enda ikke hvordan øl utvikler seg etter et par ukers kjølig lagring. 
                Lurte på å kjøpe utstyr til å få oksygenert vørtern bedre...

... vil Vin og Bar sitt sett med pumpe og luftestein være bra nok til det på øl som ikke krever ekstremt mye av gjæren?
                http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1254

espen

OK, med såpass mye crystalmalt sammen med ekstrakt føler jeg meg ganske sikker på at Brede og Ølvind har gidd deg riktig svar.

Jeg søkte litt rundt da det siste ekstraktbrygget mitt endte opp med en noe høyere FG enn ønsket. Da leste jeg at det kan være variasjoner av ugjærbart sukker i ekstrakt av ulike merker/varianter, og dette kan påvirke FG i overraskende stor grad. Det kan også være en faktor her.

http://www.beersmith.com/blog/2008/08/16/malt-extract-beer-brewing/ http://www.byo.com/stories/article/indices/54-specific-gravity/765-hit-your-target-gravity

Takk for det innspillet Kristian. Jeg visste ikke om variasjoner fra merke til merke ift. fg og ufermenterbare
sukkere. Bra lesning ellers også. Jeg føler meg rimelig sikker på at problemet er nettopp maltekstrakten nå.
For etter hva jeg forstår er det viktig med oksygenering kun for å få gjæren til å formere seg. Jeg hadde
trolig nok gjærnæring, og nok gjær iom. en hel pakke tørrgjær... men det vil vel vise seg når jeg tilsetter
sukker, tapper, og forhåpentligvis lykkes med å få kullsyre i ølet.
1018 viser seg forøvrig også å være så vidt innenfor grensen når det gjelder restsødme, i følge beercalc,
på en engelsk ipa. Alkohol % blir litt lav for stilen, men det gjør forhåpentligvis ikke alt for mye.

espen

... vil Vin og Bar sitt sett med pumpe og luftestein være bra nok til det på øl som ikke krever ekstremt mye av gjæren?
Akvariepumpe og brusestein gir ikke mer oksygen inn i vørteren enn risting i 2-4 minutter. Jeg ville ikke brukt penger på en slik pumpe. Forsøk viser at uansett metode med å tilsette luft får man maks ca 8 ppm oksygen i vørteren. Dette skal være nok for de fleste ale typer. (Hvis du ønsker mer enn 8 ppm oksygen må du blåse inn ren oksygen gass.)

En annen faktor som kan virke inn, er at du har brukt en del mer gjær enn anbefalt mengde, noe som potensielt kan gjøre gjæren slapp og føre til dårlig utgjæring.

Du har nok også brukt temmelig mye gjærnæring (inkludert den døde gjæren), som i verste fall kan gi uønskede smaker. Wyeast anbefaler 1/2 ts til 5 gallons (19 liter), så det kan nok være lurt å holde seg til dette.

Uansett, 1.018 er ikke kritisk lavt, og tilsier en utgjæring på ca 65% (OG-FG)/OG, og en kraftig humlet IPA kan dekke over mindre feil, så lykke til med flasking! :)

oeng: Virker som akvariepumpeopplegget avgår. Leste noe lignende det du skriver her tildligere idag også. Det
          blir et litt grundigere risting neste gang da.

Lars: Jeg tok bare i halvparten av anbefalt dose utgått wyeast næring, fordi jeg skulle ha i den døde gjæren, gjæren
        var jeg heller ikke sikker på i hvilken grad ville funke. Neste gang blir det kun ny ampull med næring. Jeg er litt
        redd for at den gjærsmaken som er på ølet nå ikke vil gi seg, er dette normalt eller pga for mye gjær? Trodde
        jeg fulgte anbefalingene om gjærmengde, men jeg ser nå med mr.malty-kalkulatoren at jeg skulle hatt 5-6
        gram... uff... har sett feil der og tatt en hel pakke på 11g hvor det står at det skal være én 5grams pakke på
        den mengden vørter og 1052.

PS: Supert forum dette her :)

espen

Ikke glem å nyte egetbrygget øl, men ta erfaringene som bonus, så vil du brygge stadig mer og bedre øl. :)
At du allerede grubler såpass mye rundt gjæringsprosessen, lover veldig bra!
Sammen med godt renhold og desinfisering er god gjæring i mine øyne nøklene til godt øl.

Hvis du har lyst og mulighet, ville jeg brygget nøyaktig det samme ølet igjen, med unntak av mengde gjær og (ny) gjærnæring.
Da kan du sammenlikne både gjæringsforløp og sluttresultat, veldig lærerikt, del gjerne erfaringene her. :)

Skal
Jeg hadde tenkt til å endre bittelitt på oppskriften. Fjerne litt 400ebc crystalmalt og bytte det ut 1:1 med
en lys crystalmalt. Har lyst til å kutte ned litt på bitterheten også, endte ca 10 IBU (målt) over de ca. 40
IBU jeg hadde tenkt. Det som er litt verre å endre på er alkohol%... Jeg tenker jeg kanskje kan lage en
porsjon til av den jeg har lagd, på ca 7L(jo mindre jo enklere :) ), bare nedskalere oppskriften, vil det
fungere tror du, eller blir det for mye avvik ift. å kopiere forløpet? Da kan jeg heller lage en porsjon på
19L med den justerte oppskriften.

espen

oeng skrev:
Akvariepumpe og brusestein gir ikke mer oksygen inn i vørteren enn risting i 2-4 minutter. Jeg ville ikke brukt penger på en slik pumpe. Forsøk viser at uansett metode med å tilsette luft får man maks ca 8 ppm oksygen i vørteren. Dette skal være nok for de fleste ale typer. (Hvis du ønsker mer enn 8 ppm oksygen må du blåse inn ren oksygen gass.)
mulig du ikke får inn mer oksygen med en slik pumpe, men jeg har ihverfall funnet ut at det er enklere enn å riste inn oksygen da....
først tappe øllet på 5-literskanne for risting, eller eventuelt satse ryggen på å riste 30-litersdunken....
synest pumpa funker fint. dessinfisere slangen i kjele på komfyren, slippe ned i vørteren og plugge inn. halvtime etterpå er det ferdig.

Nå har det skjedd ting her. Eksplosjon!

Jeg fulgte rådene her og flasket ølet på 1.018. Jeg brukte en kalkulator for å regne ut hvor mye sukker
jeg skulle tilsette for å ende opp med 2,5 co2 volum. Det ble 6,5g pr liter(10L totalt). Jeg tilsatte også
25g maltodextrin, for fylde, som skulle ha mellom 5 og 10% gjærbart sukker. Jeg satte flaskene i høy
romtemperatur 23-25grader. De ble satt der på søndag rundt kl8 på kvelden og nå 48 timer senere
eksploderte en av flaskene. Jeg åpnet deretter 3 andre flasker fra forskjellige tidspunkt av tappingen
(i tilfelle dårlig utblandet sukker). Alle disse tre bruste over etter å ha vært åpne i noen sekunder. Jeg
flyttet alle flaskene inn i kjøleskapet pga frykt for flere eksplosjoner.

Er det noen som skjønner hva som har skjedd her? Hadde gjæren sovnet tidligere, og ikke gjæret ut det
den kunne? (17-18 grader var det under mesteparten av gæringen og litt høyere de siste dagene, med
nottingham-gjær som vel skulle tåle lave temp. godt)

Og, er det noe som går an å gjøre med overkarbonert øl? Ta av korken og sette den på igjen feks.?

espen

Kan legge til at kullsyren virker som den forsvinner fort fra ølen, boblene føles veldig små.
Og at flaskene er brune 0,5L fra vin og bar(føles litt tynne ift. vanlige ringnesflasker).

Det går fort i svingene her :) Etter litt lesing på nettet har jeg satt flaskene tilbake på
romtemperatur, mens jeg håper at de andre flaskene tåler trykket bedre. Jeg vet enda
ikke helt hva som foregår, men karbonering på to dager virker usannsynlig, så jeg
krysser fingrene for at eksplosjonen var et engangstilfelle. Det er mulig 24,5 grader er
for høyt og at gjæringen har skjedd for fort for disse flaskene(tempen i flaskene øker
jo under gjæring også)...
Hvis noen kan avkrefte/bekrefte noe av dette, eller har noen andre innspill er det veldig velkomment!

espen

Det høres ut som at gjæringen har fortsatt noe lengre, siden 1.018 nok ikke hadde nådd helt ned, og den nå har fått ekstra hjelp i den høye temperaturen og ekstra mat til gjæren som dermed blir aktiv igjen.
Dette er et ganske vanlig problem, og skjer også tidvis blant kommersielle bryggeri.

Det kan nok være lurt å sette flaskene kaldt nå, så det stopper eventuelt videre gjæring. Kanskje bruser de ikke så mye over heller etter de har stått kaldt?
Nøgne Ø ettergjærer også på 27 grader (ihvertfall gjorde de det tidligere) for å sikre en god og rask ettergjæring, men da var de også (forhåpentligvis) sikre på at ølet var gjæret helt ut.

Som du selv foreslår, er det en mulighet å åpne korken, slippe ut litt trykk og korke med ny desinfisert kork. Eventuelt la flaskene stå litt med aluminiumsfolie over seg over natt først, for å slippe ut enda litt.
Jeg har erfaring med "gushing" (ølet skummer over), men har ikke selv gjort slike forsøk for å gjøre noe med det. Selv trodde jeg det var en infeksjon (noe det også kan være, f.eks villgjær), men kom frem sammen med flere til at det var dårlig utgjæring som sannsynligvis var årsaken.

Det er vel en litt utrivelig måte å lære at å gi gjæringen optimale forhold i første omgang er noe av det viktigste man gjør i bryggeprosessen.

Ok, litt kjipt dette ja, men så lenge jeg ikke trenger å skylle alt ned i sluket er det ok. :)

Du har sikker rett, men jeg er fortsatt litt usikker etter å ha sett denne videoen(hvis du har tid til å
sjekke den ut): http://youtu.be/FlBlnTfZ2iw fra denne tråden: http://tinyurl.com/67gyrb6
Det er det samme jeg ser(gushing), som tydeligvis kan forekomme selv uten for mye gjæring, bortsett fra at
flasken min eksploderte, eller rettere sagt, sprakk.
Grunnen til at jeg fortsatt er usikker er at det virker som lite kullsyre i ølen. Som sagt i forrige post er jeg også
litt tvilsom til de pinglete tynne flaskene (sammelignet med Nøgne og Haandbr. sine). Og den høye tempen gjør
jo at gas ekspanderer litt mer og gjæringen blir kraftigere, med 24,5 grader i rommet kan det vel ha vært
26-27 i flasken...?
Nå står de på 20 grader, jeg tenkte jeg kunne gi dem litt mer tid, til ev. èn til sprekker :)

Hvis du føler sikker på at det er for mye sukkere der, så tar jeg de i kjølen! Ville bare lufte noen tanker jeg fikk først. :)

Tilbake
Topp