Gjæring stoppet opp med t-58

Prøvde meg på en liten mix av ingredienser jeg hadde liggende hjemme.
Dette er første gang jeg prøver meg på safbrew t-58 tørrgjær.
Stort sett bruker jeg flytende, men tenkte bruke det jeg hadde.
Gjæringen startet raskt og det var liv og røre i dunken i ca 2 døgn.
Deretter døde den helt, og måling viser 1020 ....og smaken er altfor søt, så
jeg synes ikke den er ferdig. Målte igjen et par dager etterpå for å sjekke
om det var noe aktivitet, men målingen viste 1020 på nytt.
Kunne tenkt meg å få den ned noen hakk, men usikker på hva som er det
beste nå. Skal jeg kjøpe en t-58 til og prøve å putte oppi tro?

Trur t-58 er ein saisongjær. Kanskje han treng høgare temperatur mot slutten? Evt. veldig lang tid?

denne gjæret fint videre med en ekstra pakke. SG1012 og det bobler fortsatt gjevnt :)

Litt usikker på resultatet etter detta tullet, men håper det blir drikkbart i alle fall

Jeg har brukt T-58 i mange år og synes den er en grei tørrgjær, men har klart sine begrensninger. Jeg har opplevd nokså variabel utgjæring, helt fra 58 % til 75 %. Jeg vil ikke si at det er en Saison-gjær, men mer en gjær for belgiske ale. Den gir en litt krydder-/pepperaktig smak, kanskje litt mot lakris ved bruk sammen med mørke maltsorter. Det er viktig å skrive seg bak øret javascript:void(0);at denne tørrgjæra gir en nokså høy FG. Jeg bruker den alltid som førstevalg hvis jeg vil ha sødme i ølet. Jeg har opplevd at den kan gjøre et «utgjæringshopp», så jeg velger alltid litt ekstra primærgjæringstid. Har faktisk opplevd at den etter lengre tids avslappning plutselig gjorde et hopp fra 68 % til 75 %, fra dag 9 til dag 10 under primærgjæringa. Jeg synes nok T-58 er litt vanskelig å kontrollere, men samtidig er jo det noe av morroa! Og hvis det er noen trøst, så har jeg aldri fått dårlig øl ved bruk av T-58 :).

Tilbake
Topp