Gjæring stoppet opp. Trenger råd

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Har en bokkøl stående på gjæring med saglager w 34/70. Lages på Speidel 50 liter

Det var et forsøk med dobbeltmesk på Speidelen som i utgangspunktet skulle havnet på 1.078, men jeg fikk ikke den effektiviteten jeg havnet på. OG ble 1.067


Amount Fermentable PPG °L Bill %
400 g United Kingdom - Chocolate 34 425 2%
1100 g German - CaraMunich III 34 57 5.4%
1100 g Finland - Melanoid Malt 35 27 5.4%
1200 g German - Pilsner 38 1.6 5.9%
16.5 kg German - Munich Light

Meskeskjema var 66 grader i en time på første del av meskingen med ca 10 kg Munich malt

Resterende malt hadde følgende skjema:- 66 grader i 30 min, 67 grader i 15 min og 68 grader i 15 min.

Når koking var ferdig og nedkjølt så tilsatte vi 4 poser Sagflager W34/70. Gjæringen var godt i gang et par dager etterpå, men har stoppet opp på 1.022 etter ca 10 dager. Der har den stått siden.

Skal sjekke en gang til i kveld. hvis den er lik så har den stått ca en uke på samme verdi. Etter oppskrift skulle den havnet ned på 1.014. Den har stått 16 dager på gjæring nå.

Er det noe å gjøre for å få den lenger ned? Tilsette mer gjær, eller bare la den stå?
 
Det spørs vel om den ikke er ferdig utgjæret. 1022 er ikke så galt for bokkøl. Det skal være søtlig. Gitt den lave start-gravityen, ville jeg trodd den kunne gått til 1018 omtrent. Det er endel mørke malt – og du kunne nok mesket på lavere temperaturer. 4 pakker gjær er i underkant om du gjæret kaldt. 1014 er for lavt, etter min mening. Smak på den – tipper den ikke er så mye søtere enn den skal være. Å tilsette gjær har neppe noen hensikt så sent.
 
Du har brukt ALT for lite gjær hvis det er snakk om 40-50 liters batch (tipper det utifra bryggemaskinen) :eek: Hvilken temperatur gjæret du på? Håper du i det minste rehydrerte gjæren?
 
Som nevnt ovenfor, fire pakker til den mengde vørter med 1.067 er for lite. Det hadde vært for lite med fire pakker ale gjær også om du gjæret ved 18 grader. Du har brukt cirka en tredjedel - fjerdedel av gjærmengden som er anbefalt i kalkulatorer. Du burde hatt ca 1600 mrd gjærceller og du har pitchet rundt 450 mrd, gitt at det var god dato på tørrgjæren og at den har blitt oppbevart i kjøleskap.
 
Takk for tips... Vil det hjelpe å ha på mer gjær nå eller har toget gått?

Gjæringstemperaturen var 14 grader i starten.. Når jeg så den stoppet opp så økte jeg den til 16 for å se om det ble noen reaksjon. Det ble det ikke.

Gjæren ble forøvrig rehydrert så den fikk en bra start på prosessen.
 
Tilbake
Topp