Gjæring stoppet

Hei
Jeg satte den 7/3 to bokser med ferdig malt fra Munton. Jeg kokte de opp på vanlig måte og tilsatte humle og etterhvert gjær som standard.
De første dagene pluppet det bra i gjærlåsen, men nå etter bare 6 dager er det helt dødt. Gjærlåsen står i balanse.
Iflg. oppskrifta skulle jeg ha OG/FG på 1053/1013 og jeg hadde OG på 1054 og nå er FG på 1010.
De par første gangene jeg brygget så brukte jeg kit fra Munton. De lot jeg stå for lenge før jeg flasket, og selv om jeg satte til sukker i flaskene så var ølet helt dødt.
Min teori er at alle gjærbakteriene hadde gjort sitt, og det var ikke noe gjær igjen til å gi karbonering i flaskene.

Så er det jeg lurer på.
Er det noe vits i å la det stå lengre, det skjer jo ingenting i gjæringsdunken?
Bør jeg tilsette gjær for å få igang karbonering på flaskene?

MartinHH skrev:
Hei
Jeg satte den 7/3 to bokser med ferdig malt fra Munton. Jeg kokte de opp på vanlig måte og tilsatte humle og etterhvert gjær som standard.
De første dagene pluppet det bra i gjærlåsen, men nå etter bare 6 dager er det helt dødt. Gjærlåsen står i balanse.
Iflg. oppskrifta skulle jeg ha OG/FG på 1053/1013 og jeg hadde OG på 1054 og nå er FG på 1010.
De par første gangene jeg brygget så brukte jeg kit fra Munton. De lot jeg stå for lenge før jeg flasket, og selv om jeg satte til sukker i flaskene så var ølet helt dødt.
Min teori er at alle gjærbakteriene hadde gjort sitt, og det var ikke noe gjær igjen til å gi karbonering i flaskene.

Så er det jeg lurer på.
Nr 1 tips jeg fikk da jeg begynte med brygging (Og jeg startet opså med Muntonkit) var: Hiv medfølgende gjær ut vinduet, og kjøp skikkelig gjær.
Uansett - Dette har skjedd i starten, og død gjærlås kan også være at gjæringskaret ikke er helt tett.
Mål FG, og bruk tommefingerregelen: 14 dager gjæring, før du flasker.
Hvilken temperatur har du forresten på rommet der gjæringskarene står?

Jeg har et gjæringskar hvor jeg har installert et termometer som henger ned i vørteren,og erfaringsmessig så ligger det på ca. 23°.

MartinHH skrev:
Hei

Så er det jeg lurer på.

La ølet stå en uke til, karboner som vanlig med ca 6 gram sukker pr liter vørter (alt etter din smak) og la flaskene stå 14 dager i romtemperatur for karbonering. Du trenger ikke å tilsette ekstra gjær ved karbonering  ;)

Har hatt litt av det same problemet med min IPA (ferdig pakke Petit Agentur). Gjæringa stoppa tidleg opp. Prøvde å få den i gang igjen ved tilsetjing av ny gjær. Hadde sukker på flasker før eg fylte opp, men ingen karbonering - ølet er heilt daudt. Det er ganske godt på smak, men utan CO2.

Er det noko å gjera (gjæra??) med øl som ikkje har utvikla CO2 trass tilsetjing av sukker på flasker?

solnes skrev:
Er det noko å gjera (gjæra??) med øl som ikkje har utvikla CO₂ trass tilsetjing av sukker på flasker?

Du kan sette dem varmt en 3-4 dager, ca 25-26c.

Dersom det ikke fungerer kan du tilsette mer gjær i flaskene, eller mer sukker. Kommer litt an på feilkilden. Hvor mye sukker hev du på, og i hvilken form? Sørget du for at sukkeret ble jevnt fordelt på alle flaskene?

Var ølet cold-crashet? I så fall kan du ha fått veldig lite gjær over i flaskene. Da må man tilsette mer gjær for å få CO2.

Jørn Hammerud skrev:
At en ale er ferdig gjæra på 6 dager, er ikke uvanlig. For meg er det faktisk veldig vanlig.
Ja, eg sette 1.051 til gjæring 9. mars, og målte OG i ettermiddag 15. mars til 1.008 (wlp001).

Rikard skrev:
solnes skrev:
Er det noko å gjera (gjæra??) med øl som ikkje har utvikla CO₂ trass tilsetjing av sukker på flasker?

Du kan sette dem varmt en 3-4 dager, ca 25-26c.

Dersom det ikke fungerer kan du tilsette mer gjær i flaskene, eller mer sukker. Kommer litt an på feilkilden. Hvor mye sukker hev du på, og i hvilken form? Sørget du for at sukkeret ble jevnt fordelt på alle flaskene?

Var ølet cold-crashet? I så fall kan du ha fått veldig lite gjær over i flaskene. Da må man tilsette mer gjær for å få CO₂.
6 g sukker pr. liter. Hadde sukkeret på flaske og tappa så ølet. Skal prøva å setja eit par flasker varmt, men det spørst om ikkje problemet er mangel på gjær. Eg prøvde å rista godt eit par flasker, men det hadde ingen effekt.

Før flasking så koker jeg opp 5 gr. sukker per liter øl  i en halvliter vann som jeg kjøler ned. Så tilsetter jeg en lita teskje med noe billig gjær som jeg har kjøpt på Europris.
Denne blandinga tømmer jeg i et spann med kran og blander med vørteren. Etter at jeg begynte med denne metoden har jeg hatt jevn og fin karbonering på alle flasker.

Jeg skulle vel ideelt sett brukt ordendlig gjær, men har ikke helt kommet dit at jeg dyrker det selv enda.
Hvis jeg tar av litt av gjæren som jeg brukte opprinnelig, hvor lenge vil den stå seg i kjøleskap?

Jeg kom hjem i fra jobb og gjæringen hadde stoppet. Dette er et hvete øl som har hatt ca 17-18 grader etter første 12 timer fra 28-20 grader. Gjæringen gikk tregt og det har vært stille en uke nå, hvor det har stått ved ca 12 grader for klarning. Er det forsent å tappe det på flasker eller er det bare å kjøre det på fat med en gang?

Tilbake
Topp