Gjæring

Prøvde å rehydrere US-05 i går. Pitchet gjæret i vørteren kl 23:30. Gjæringsprosessen var ikke startet kl 06:00 (bobler ikke i gjærlåsen). De gangene jeg har Pitchet tørrgjær direkte, uten rehydrering, hat gjærprosessen startet etter 5-6 timer.

Noen som har opplevd det samme? Er det lurt å ha oppi en pose med tørrgjær ekstra?

Prøvde å rehydrere US-05 i går. Pitchet gjæret i vørteren kl 23:30. Gjæringsprosessen var ikke startet kl 06:00 (bobler ikke i gjærlåsen). De gangene jeg har Pitchet tørrgjær direkte, uten rehydrering, hat gjærprosessen startet etter 5-6 timer.

Noen som har opplevd det samme? Er det lurt å ha oppi en pose med tørrgjær ekstra?
Slapp av. Så lenge du ikke har hevi gjæra i meget varm vørter starter den nok.
Slapp av og ta deg ei bolle.

Slapp av. Så lenge du ikke har hevi gjæra i meget varm vørter starter den nok.
Slapp av og ta deg ei bolle.

Takk for raskt svar :)

Tar en belgiskvaffel isteden for en bolle.

Vørteren var vel nede på 19 grader (ifg speidel), fikk ikke målt rehydreringsavannet, ca 23 romtemp etter nedkjøling fra koking.

Hjelper det å strø en ekstra pose tørrgjær på vørteren nå? 12 timer etter brygg.

Reiser til sjøs i dag, litt stresset, aroma på denne vørteren var fantastisk.

Takk for raskt svar :)

Tar en belgiskvaffel isteden for en bolle.

Vørteren var vel nede på 19 grader (ifg speidel), fikk ikke målt rehydreringsavannet, ca 23 romtemp etter nedkjøling fra koking.

Hjelper det å strø en ekstra pose tørrgjær på vørteren nå? 12 timer etter brygg.

Reiser til sjøs i dag, litt stresset, aroma på denne vørteren var fantastisk.
Hvor mye gjær brukte du og til hvilken OG?

Takk igjen for raskt svar.

Da satser jeg på at det går bra :)

Var perfekt mesking, så håper det blir øl til slutt.

Takk igjen.

Med fare for å kuppe tråden, men fant ikke noe svar på det jeg lurer på ved søk i forumet, og temaer for denne tråden er jo gjæring:
Jeg opplever det motsatte: brygget i går en IPA. Pre-boil OG var 1.026@80C, noe domstolen tilsi 1,054@20C. Målingen av FG gikk til ikke bra (må ha lest av feil) for jeg har notert 1,050@20C. Jeg reagerte ikke når jeg målte, men det må vel tilskrives sinnsykdom i gjerningsøyeblikket (kun brygg nr 2 på eget utstyr, nr 3 totalt). Uansett i følge beregninger kokemengde på 27L og sluttvolum på 22L burde vel FG vært ca 1.060. Pitchet ca 240milliarder celler. Det interessante er at når jeg målte FG for en time siden viste den 1.016. Er det mulig for gjærer å jobbe så raskt?
Alle målinger er gjort med hydrometer.

Hei.
Første gang jeg har rehydrert gjær, og
var bekymret siden jeg skulle reise offshore i 14 dager.... og ingen bobling når taxien kom.
men nå har jeg fått en beroligende video av samboer :)

Det gjæres for full guffent.

Tilbake
Topp