Gjæring

Hei !
Har et spørsmål vedrørende gjær fra en litt bekymret nybegynner :D

Har brygget mine 2 første brygg de siste dagene og har noen spørsmål vedrørende gjæring.
Brygget allgrain ferdigset fra bryggselv etter oppskriften dems. Lucky Jack og Belgisk Wit.
Har spørsmål vedrørende stor forskjell i gjæringsforløp.

1. Lucky jack.
Brygg ferdig 08.09.16 kl 21.55
OG 1.050. Oppskrift var 1.046.
Mesking: 66c 60 min, 78c 5 min.
Koking 90 min.
Gjær: 2 pakker Safale US-05
Gjæringstemp 20 grader

2. Belgisk Wit
Brygg ferdig 10.09.16 kl 18.35.
OG 1.055. Oppskriften var 1.050 - 1.055
Mesking: 64c 90 min
Koking 90 min.
Gjær: 2 pakker Mangrove Craft Yeast M21.
Gjæringstemp 20 grader

Følte bryggingen gikk veldig bra. Det eneste jeg var bekymret for etter brygg nr2, var at teknikken for å riste oksygen i vørteren var mye bedre på brygg 2. Ergo; jeg var litt bekymret for om brygg nr1 hadde fått nok oksygen.
I Brygg1 begynte det å ploppe forsiktig i gjærlåsen med jevne mellomrom etter 12 timer og den holder på slik fortsatt.
Brygg2. som ble brygget i går (2 dager etter brygg1) går helt bananas i forhold. Det har ploppet som et maskingevær i gjærlåsen de siste 12 timer og det er 10 ganger så høyt skum på toppen i gjærkaret enn brygg1.

Jeg ble da litt bekymret da det så ut som brygg1 ikke gjæret ordentlig og tok en SG idag som viste 1.012. Dette bør vel være et godt tegn og at jeg ikke trenger å vurdere mer gjær?

Pleier det å være så stor forskjell på gjæringsforløpende eller er dette et tegn på for lite ogskygen i brygg1 og at det ikke ender opp med å smake optimalt ?
Eller operer disse gjærtypene bare veldig forskjellig ?
 
Jeg har litt erfaring med 05, ingen med den andre. Jeg har opplevd at 05 har brukt godt med tid på å komme i gang, så jeg ville ta det helt rolig. Ristingen spiller liten rolle når du bruker tørrgjær; den har med "niste", og trenger ikke alt oksygenet.
 
Alle tiders ! Takk for svar :D

Visste ikke at tørrgjær hadde med nistepakke. Det er jo veldig bra for oss nubegynnere å bruke da :D
 
Alle tiders ! Takk for svar :D

Visste ikke at tørrgjær hadde med nistepakke. Det er jo veldig bra for oss nubegynnere å bruke da :D

Ja. Jeg ville stadig riste for sikkerhets skyld, men du slipper å styre med å tilføre oksygen. Har en kamerat som kun brygger sterke IPA'er, og han stør en pose 05 oppi, lar det stå et kvarter, rister godt - og får perfekt øl hver gang. Så du skal i hvert fall ikke bekymre deg for Lucky Jack'en din!

Tappet opp en Cream Ale med 05 i dag som så vidt slepte seg avgårde til å begynne med (den sto i et rom med 16-17 grader, og var pitchet på den temperaturen). Den begynte på 1.049, og endte på 1.007. 85% utgjæring:confused:.
 
Hei,
Hvordan gikk det med din belgisk wit?
Jeg brygget den samme for 2 uker siden og har stått til gjæring siden. Det eneste problemet jeg oppdaget var stått den hadde stått litt kald, rundt 15-16 grader i rommet. Så i går når jeg hadde stukket den om til en ny bøtte, begynte den og gjære ganske bra igjen med en del plopping i gjærlåsen. Planen var og flaske i dag, men det blir ikke noe av. Skulle kanskje tatt en SG før jeg stakk om til ny bøtte, men fikk først tatt det etterpå og den var på 1,019 og ikke ned mot 1,013 som den burde. Så nå får den stå en uke til, skal prøve sette opp temperaturen litt. Men siden jeg nå hadde tatt en måling så smakte jeg jo like gjerne på den, og den smakte ikke dårlig eller noe, smakte bare veldig tynt og det overrasket meg litt.
Blir spennene og se hvordan det kommer til og gå til slutt.

Mvh
Jeppe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei!

Begge bryggene ble veldig bra. FG traff akkurat på oppskrift når dem var ferdig.

Er på ferie nå så husker ikke i farten men tror det ble 1.013 på wit'en. Jeg reiste noen dager etter flaskene var ferdig karbonert og dem står nå kjøling hjemme.

Smaksprøven min av wit'en ved flasking husker jeg godt. Det luktet wit men synes den smakte veldig rotete og ikke noe særlig godt.
Etter karboneringen var ferdig så smakte den veldig bra. Min mor fikk noen flasker og hun også var strålende fornøyd.
Tipper dem er enda bedre når jeg kommer hjem fra ferie.

La dem få gjæret ferdig så blir dine sikkert også bra :)

Ikke bekymre deg for hva den smaker før den er helt ferdig karbonert :)
 
Jeg satte en Wit på OG 1.052. Mangrove Jack M21. Etter 16 timer var den nede i 1.020, nå 6 dager senere er den kun på 1.018. Liten aktivitet. Bør jeg tilsette mer gjær eller er FG på 1.018 innafor?
 
Fra 1.052 til 1.020 på 16 timer? Det høres helt sjukt ut. Må ha vært veldig varmt og godt med gjærceller?

18 er ganske høyt da. Stormgjæring uten tempkontroll? La den stå og se hvis den vil noe mer..
 
Tilbake
Topp