Gjæring

Extra1976

Norbrygg-medlem
Hei, spørsmål til forum. Har 3 batcher til gjæring . Stått i 3 og 7 dg på 19 grader. Strømmen gikk inatt å temp va kun 11 grader i mårres . Fikk varme på ijen da. Brukt verdant ipa og safale 05 , bare å tømme ut el kan dette ga bra? Evt noe å jøre ?
 
Hei, spørsmål til forum. Har 3 batcher til gjæring . Stått i 3 og 7 dg på 19 grader. Strømmen gikk inatt å temp va kun 11 grader i mårres . Fikk varme på ijen da. Brukt verdant ipa og safale 05 , bare å tømme ut el kan dette ga bra? Evt noe å jøre ?
Det vil helst gå bra. Det som kan skje, er at gjæren går i dvale, og at den kan være vrien å vekke opp igjen. Men jeg hadde vært mer bekymra om det hadde vært belgisk gjær. De blir fort fornærma om de ikke får ha det litt trivelig:).

Så ta det helt med ro inntil videre. Når temperaturen er oppe på 19 grader, kan du jo snurre litt på gjæringskarene, for å få gjæren opp i suspensjon igjen om den har lagt seg til ro.

Den som har stått i 7 dager, kan du sikkert sette opp en grad eller to til. Den var vel ferdig med hovedgjæringa, vil jeg tru.
 
11 grader i rommet. Har nå fata alle 3 brygg og dei endte der di bruker å ligge etter gjæring. Så tror de jikk bra, har ikkje smakstesta ennå. Står til karbonering :)

Da er det ikke sikkert det hadde så mye å gjøre for ølet. Det er temperaturen i ølet vi bryr oss om ;-)
 
Litt tilsvarende hendelse, men ikke på langt nær så alvorlig. startet gjæring av en belgisk blonde fra Ølbrygging forrige fredag, satte på varmekabler på badet og reiste bort. Dessverre hadde noen av barna mine åpnet opp døra til badet uten at jeg visste det, og da jeg kom tilbake på søndagen var det 17 grader i rommet og lite aktivitet (med andre ord ikke kommet i gang. Siden har jeg ristet i bøtta for å få det i gang, men fortsatt liten aktivitet. Som en ekstra dimensjon her, så tilsatte jeg gjær-pitchen rett fra en liten kasserolle. Dette var selvsagt dumt, vanligvis steriliserer jeg et lite syltetøy glass med Starsan før jeg heller det kokte vannet oppi der, avkjøler til 25-30 grader og så tilsetter gjæren.

Så hva tror dere:

1. Liten aktiviet skyldes infeksjon da jeg helte pitch i gjæringsbøtta
2. Det er fortsatt håp og jeg bør riste enda mer
3. Jeg bør kjøpe mer gjær og pitche inn (må vel da reise helt til Strømmen, eller finnes det andre steder som selger Belle Saison i Oslo-området?

Notat: Jeg har et hydrometer i bøtta, som jeg ikke får kontakt med, men tror jeg glemte å switche over til "Measurement-mode". Jeg kan ta på meg gummihansker som har ligget 1 minutt i starsan og fikse det problemet for å få mer oversikt over situasjonen.
 
Litt tilsvarende hendelse, men ikke på langt nær så alvorlig. startet gjæring av en belgisk blonde fra Ølbrygging forrige fredag, satte på varmekabler på badet og reiste bort. Dessverre hadde noen av barna mine åpnet opp døra til badet uten at jeg visste det, og da jeg kom tilbake på søndagen var det 17 grader i rommet og lite aktivitet (med andre ord ikke kommet i gang. Siden har jeg ristet i bøtta for å få det i gang, men fortsatt liten aktivitet. Som en ekstra dimensjon her, så tilsatte jeg gjær-pitchen rett fra en liten kasserolle. Dette var selvsagt dumt, vanligvis steriliserer jeg et lite syltetøy glass med Starsan før jeg heller det kokte vannet oppi der, avkjøler til 25-30 grader og så tilsetter gjæren.

Så hva tror dere:

1. Liten aktiviet skyldes infeksjon da jeg helte pitch i gjæringsbøtta
2. Det er fortsatt håp og jeg bør riste enda mer
3. Jeg bør kjøpe mer gjær og pitche inn (må vel da reise helt til Strømmen, eller finnes det andre steder som selger Belle Saison i Oslo-området?

Notat: Jeg har et hydrometer i bøtta, som jeg ikke får kontakt med, men tror jeg glemte å switche over til "Measurement-mode". Jeg kan ta på meg gummihansker som har ligget 1 minutt i starsan og fikse det problemet for å få mer oversikt over situasjonen.
I fremtiden tror jeg du kan droppe rehydrering av tørrgjær og hive rett i vørteren med mindre det er et veldig tungt øl.

At belle saison ikke har kommet i gang på 17 grader er et mysterium i seg selv. Ta en hydrometer måling. Øk temperaturen og la det stå til, skjer det fortsatt ikke noe vil jeg nesten si at de gjær posene enter var DOA eller at du har tatt liv av den en eller annen plass i prosessen.
 
Ja, har også et mikroskopisk hå at bøtta ikke er tett, men hadde forventet noe mer aktivitet. Skal ta en måling senere i dag og rapportere tilbake her.
 
Kan se ut som det var utett bøtte, fordi da jeg ristet karet, lakk det ut rundt lokket..... SG var på 1,010 blank. Det kom spredte bobler i overflaten. Så da er vel denne ok. Men synes ikke den luktet så mye (Belgisk blonde).Mulig disse ikke gjør det. Det e jo smaken som er viktigst,
 
Tilbake
Topp