Litt tilsvarende hendelse, men ikke på langt nær så alvorlig. startet gjæring av en belgisk blonde fra Ølbrygging forrige fredag, satte på varmekabler på badet og reiste bort. Dessverre hadde noen av barna mine åpnet opp døra til badet uten at jeg visste det, og da jeg kom tilbake på søndagen var det 17 grader i rommet og lite aktivitet (med andre ord ikke kommet i gang. Siden har jeg ristet i bøtta for å få det i gang, men fortsatt liten aktivitet. Som en ekstra dimensjon her, så tilsatte jeg gjær-pitchen rett fra en liten kasserolle. Dette var selvsagt dumt, vanligvis steriliserer jeg et lite syltetøy glass med Starsan før jeg heller det kokte vannet oppi der, avkjøler til 25-30 grader og så tilsetter gjæren.
Så hva tror dere:
1. Liten aktiviet skyldes infeksjon da jeg helte pitch i gjæringsbøtta
2. Det er fortsatt håp og jeg bør riste enda mer
3. Jeg bør kjøpe mer gjær og pitche inn (må vel da reise helt til Strømmen, eller finnes det andre steder som selger Belle Saison i Oslo-området?
Notat: Jeg har et hydrometer i bøtta, som jeg ikke får kontakt med, men tror jeg glemte å switche over til "Measurement-mode". Jeg kan ta på meg gummihansker som har ligget 1 minutt i starsan og fikse det problemet for å få mer oversikt over situasjonen.