Gjæringen har stoppet opp?

Jeg har brygget en Kinn Vestkyst IPA klone på BIAB metoden. Da jeg satte den til gjæring med 2 poser av Safale US-05, sto den kanskje litt for varmt. Dette fant jeg ut av dagen etter. Gjæringen hadde startet og gjærlåsen ploppet så det holdt, ordentlig stormgjæring. Ploppingen pågikk hele dagen. Etter jeg fant ut at den hadde 24 grader flyttet jeg den kjøligere til den holdt 19 grader. det tok en hel natt før den kom ned i 19 grader.

Det som har skjedd i etterkant er at ploppingen begynte å avta, nå i dag hører jeg ingenting. Jeg satte vørteren til gjæring sent fredag kveld. Jeg har nå prøvd å få opp temperaturen igjen, men den starter ikke å ploppe.

Jeg forstår at vørteren kan gjære selv uten plopping, men er vel ikke naturlig at det skal stoppe opp etter dag 3-4? Jeg trenger råd til hvordan jeg kan få den igang igjen og hva jeg kan gjøre herfra og ut?

ps: mitt første allgrain brygg og min første post her på norbrygg
 
SKsIPA skrev:
Jeg har brygget en Kinn Vestkyst IPA klone på BIAB metoden. Da jeg satte den til gjæring med 2 poser av Safale US-05, sto den kanskje litt for varmt. Dette fant jeg ut av dagen etter. Gjæringen hadde startet og gjærlåsen ploppet så det holdt, ordentlig stormgjæring. Ploppingen pågikk hele dagen. Etter jeg fant ut at den hadde 24 grader flyttet jeg den kjøligere til den holdt 19 grader. det tok en hel natt før den kom ned i 19 grader.

Det som har skjedd i etterkant er at ploppingen begynte å avta, nå i dag hører jeg ingenting. Jeg satte vørteren til gjæring sent fredag kveld. Jeg har nå prøvd å få opp temperaturen igjen, men den starter ikke å ploppe.

Jeg forstår at vørteren kan gjære selv uten plopping, men er vel ikke naturlig at det skal stoppe opp etter dag 3-4? Jeg trenger råd til hvordan jeg kan få den igang igjen og hva jeg kan gjøre herfra og ut?

ps: mitt første allgrain brygg og min første post her på norbrygg

Har du tatt noen målinger? Ikke umulig at denne allerede har gjæret seg mer eller mindre ferdig mtp temperaturen under gjæring.
 
Tipper den er ferdig utgjæret; det tar ofte ikke mer enn 3-4 dager (avhengig av gjær, temperatur, og OG ).
Hvis i tvil: sjekk SG.

Velkommen til all-grain og forum!
 
Godt poeng, jeg tok 2 prøver nå. tilfelle første var feil. begge viser en måling på 1.008. dette er jo veldig lavt. i følge oppskrift skal denne ha en OG på 1.072 og en FG på 1.018. Jeg hadde en OG på 1.063 og nå en ny måling på 1.008. ølet luktet fryktelig godt om jeg må si det og luktet ingen andre lukter.

i utgangspunktet skal jeg tørrhumle og la det stå til gjæring en uke til. hva er forslaget ditt nå?
 
Utgjæringsgraden er heller ikke uvanlig (igjen avhengig av hvilken gjær du bruker; har ikke erfaring med Safale). Jeg ville fulgt opprinnelig plan med tørrhumling og venting en uke.
Neste gang kan du senke gjæringstemperatur og evt justere FG med høyere mesketemperatur.
Lykke til, det blir sikkert godt!
 
Jo takk for fine svar, da følger jeg planen min og tørrhumler i morgen. Vil det være fare for nå og komme enda lavere ned på målingen? Hva skjer egentlig med ølet når det blir så lav FG?
 
Det vil neppe gå noe særlig lavere enn 1.008.

Lav FG vil si at gjæren har klart å gjøre om det meste av sukkeret som var tilstede i vørten om til alkohol.
Altså, du har fått et sterkere og mindre søtt øl.
 
Godt det. Blir  spennende tid fremover nå. gleder meg til å smake på ølet etter noen dager med tørrhumling og gjærkos. Takk for motiverende svar til en delvis frustrert brygger fra Hønefoss! :)
 
SKsIPA skrev:
Godt det. Blir  spennende tid fremover nå. gleder meg til å smake på ølet etter noen dager med tørrhumling og gjærkos. Takk for motiverende svar til en delvis frustrert brygger fra Hønefoss! :)

Blir sikkert godt øl. Tørrhumle nå du og la brygget stå til sammen 2 uker fra du satte det. Da får gjæren tid til å rydde opp etter seg.
 
Det kan jeg gjøre. egentlig skulle denne stå på 19 grader til tørrhumling og opp til 21 grader etter tørrhumling. hva mener du den bør stå på nå frem til apping?
 
Tilbake
Topp