Gjæringen tar lang tid

JEG

Moderator
Satt en ABC India Red Ale. Fikk litt lav OG. Ble litt ivrige og overkompenserte slik at vi fikk en OG på 1.075 mot 1.056-1.060.

I følge oppskrift skal denne gjæres i 14 d på 16-18 grader. Problemet er at vi nå har gjæret denne i tre uker (startet med romtemp på 18 og har nå romtemp på 20-21), og den plopper enda (ca 40 sek, 35 i går ). Har ikke målt SG (ikke kran, og vil unngå unødig risiko for infeksjon).

Gjæret med Safale US-05 (to pakker i starter) og fikk gang på gjærlåsen under 24 timer etter tilsetting.

1. Er det grunn til å måle SG mens det plopper?
2. Ble foreslått å stikke om. Selv mener jeg dette bare vil øke infeksjonsfaren, men vil dette ha noe for seg?
3. Er det grunn til å tro at noe "galt" har skjedd?
4. Andre tips eller råd?

1. Ja
2. Sålenge du ikke vet svaret på 1. blir det å iverksette tiltak skudd i blinde. Skulle jeg allikevel skutt i blinde ville ikke omstikk være et av skuddene.
3. Sålenge du ikke vet svaret på 1 så vær positiv, svaret er altså nei på dette spørsmalet
4. Rykk tilbake til 1.

Takk for svar.
OK, da får vi måle SG. Litt usikker på hva jeg får ut av det, siden det tydelig ikke er ferdig gjæret, men blir kanskje klokere av avlesningen og forandringen ila en/to dager.

Hvordan er det "tydelig ikke ferdiggjæret"? Du har jo ikke målt... Det er med stor sannsynlighet ferdiggjæret.

Siden det fremdels plopper i gjærlåsen hvert 40 sek vil jeg mene at det fremdels foregår gjæring?

Husk at ølet blir mettet av CO2 i løpet av gjæringen. Små vibrasjoner eller temperaturforandringer kan gjøre at CO2 unnslipper ølet og det plopper i gjærlåsen lenge etter at FG er nådd og gjæringen er ferdig.
Å ta en SG måling gitt gode rutiner på hygiene er ikke særlig risikabelt ift. infeksjon. Husk at ferdiggjæret øl som har lav pH og en del alkohol ikke er noe yndet sted for bakterier, skal en del til for å introdusere en infeksjon på dette stadiet.

• Like
Reaksjoner: JEG
Takk begge to for gode svar.
Har lest og sett videoer i ekte newbie-stil, og oppsummeringen fra i hvert fall en video var "plopper det - så er det ikke ferdiggjæret" (dog på engelsk).

Takk begge to for gode svar.
Har lest og sett videoer i ekte newbie-stil, og oppsummeringen fra i hvert fall en video var "plopper det - så er det ikke ferdiggjæret" (dog på engelsk).

Akk, skulle tro det var en newbie som også laget videoen ;) Kjedelig at folk legger ut og bommer på noe så elementært.

Les stickyen så får du svar på det meste om plopping og hvorfor det plopper, og ikke plopper.

Kan anbefale å bare browse dette forumet i mange timer, da legger du fort sammen to og to angående hva som er konsensus rundt forskjellige temaer.

Done that, men supplert med mye annet funnet rundt omkring...
Her er min kilde vedr. pålopping i gjærlås:

Noen mistet hydrometeret i bakken etter stengetid, så blir litt "vent og se" like vel.....

Noen mistet hydrometeret i bakken etter stengetid, så blir litt "vent og se" like vel.....

Done that, men supplert med mye annet funnet rundt omkring...
Her er min kilde vedr. pålopping i gjærlås:

Jeg stoppet ved da han sa at hvis det bobler i gjærlåsen så gjærer det fortsatt, ca 2 sekunder inn... For et håpløst tips. Ikke hør på denne personen.

Tilbake
Topp