Gjæringsforløp på Lager/Pils

palve

 
Jeg vil forsøke meg på en lager, etter å ha laget all verdens varianter av Ales, og lurer på hvordan dere gjør det, når oppskriften sier, f.eks:

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring 30 dager ved 10 gr C
Modning/sekundærgjæring 30 dager ved 10 gr C
Lagring 30 dager ved 4 gr C


Stikker dere om mellom Primær- og sekundær-gjæring? I såfall, hvorfor?

Er "Lagring" å forstå på flasker (med sukker for karbonering), eller på fat med CO2?
 
Søk opp gjæringsforløpet til bernts her inne. Søk på hurtigpils. Har fungert greit det og er fort gjort.
 
Litt avhengig av gjærstamme men de fleste lagerstammer gjærer ut i løpet av tre uker. WLP 800 kan være litt treigere. Svært få om noen sekundundærgjærer noe øl før flasking. Lagring er den tiden ølet for for å modnes, rydde opp og klarne. Forløper gjæringen riktig og kotrolert er 30 dager nok. jeg hadde regnet dette etter kkarboerig på flasker. Eller 30 dager på fat.

En typisk Tsjekkisk pils for meg forølper slik. Gjæring 21 dager + - ett par dager inkludert to dager på 5 grader for å felle gjær. Tapping på fat, ølet er drikkeklart etter tre uker men blir bedre i alle fall de første tre månedene.

Når det er sagt prøvde jeg en gammel tysk metode der jeg tappet ølet på fat etter 2/3 utgjæring, tok temperaturen ned til 5 grader og lagret gjæret ølet ut over ett par måneder (slapp ut kullsyre underveis for å ikke skape trykk under modningen). Dette ølet fikk en rundere smak og ble svært vellykket uten at dette blir en standard metode for lagergjæring.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp