Gjæringskar - 2 x 60 ltr VS 4 x 30 ltr ?

Finfyr

Norbrygg-medlem
Vi driver med utvidelse av bryggeriet og skal ha nytt gjæringshus. Er det noen klare fordeler/ulemper med å tenke å bruke to store gjæringskar framfor 4 små? Ser at det vil ta mindre plass, men ikke villig til å endre om det ikke har noen klare fordeler. Ser for meg at det er noe mindre styr med gjær i to kar, og ikke fire. Samme med tørrhumling.

Hva er deres erfaringer og anbefalinger?

Ta med eventuell flytting av fulle kar med i vurderingen. 50- 60 kg er helvete tungt.

Godt poeng. Vi skal uansett lage nytt gjæringshus, så blir i tilfelle en løsning hvor en kan skyve karene inn i huset på et eller annet vis. Men orker ikke fikse en slik løsning om det er flere andre grunner til å ikke bytte til større kar.

Store volum svinger ikke så fort i temperatur, og det ville jeg lagt vekt på. Vurderer dette sjøl. (Skulle gjerne hatt en mellomting:(.)

Største poenget mitt vil være at det tar mindre plass i gjæringshuset med to store, enn fire små. Vil også se for meg mindre arbeid med tilsetning av gjær, oksygen og tørrhumling.

Fordelene må være åpenbart større enn ulempene for at vi skal gå for endring, men tar gjerne imot flere innspill, for og imot :)

Med mindre det er et ønske om flere muligheter for splitt batcher så ville jeg gått for færrest gjæringskar. Logistikken blir lettere og færre ting å holde kontroll på, samt å vaske. Dessuten ville det vært mentalt plagsomt å fått kanskje 4 forskjellige FGer, i motsetning til bare to.

Godt poeng. Vi skal uansett lage nytt gjæringshus, så blir i tilfelle en løsning hvor en kan skyve karene inn i huset på et eller annet vis. Men orker ikke fikse en slik løsning om det er flere andre grunner til å ikke bytte til større kar.

Pumpe ?
Ville hatt en god grunn for og bruke 4 istedet for 2.
Har nå litt store i bryggeriet men vil pumpe vørt over der også.

Pumpe ?
Ville hatt en god grunn for og bruke 4 istedet for 2.
Har nå litt store i bryggeriet men vil pumpe vørt over der også.

Du tenker på å pumpe vørteren rett over i store kar som står i gjæringshuset? Og gjøre tilsetning av gjær direkte inne i huset?

Du tenker på å pumpe vørteren rett over i store kar som står i gjæringshuset? Og gjøre tilsetning av gjær direkte inne i huset?

Ja, vet ikke hvor langt unna det er.
Jeg har lempet 50 liter på hyller godt over meteren selv om jeg ikke er sterk mann i dag, men det er risikosport som fort kan ødelegge mye bryggearbeid.
Blir karene for store så må du kanskje inn med kjølig, vet ikke hvor grensen for det går.

Tilbake
Topp