Gjæringskar fra Speidel

TomS

 
Hvordan ser man om det finnes aktivitet i ovennevnte kar? Tenker da på den spesielle gjæringslåsen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det en Kellermeister du har? Ser vel ikke så mye til ploppene der. Kanskje temperaturen på karet kan være en indikasjon?

Hvordan funker karet ellers? Vurderer det selv, må bare sjekke om jeg får plass til det i gjæringsskapet.
 
Du har jo en kran du ikke har isolert. Hvis du vil finne ut av aktivitet tapper du en brukerdose, måler, og drikker den opp. Men uansett så ser du skum gjennom plastikken.
 
Hvorfor det?
Fordi den er unødvendig stor og enkelte tyske produsenter er svært dårlige på å oppgi mål på produktene sine (bl.a gjæringskar). De dataene jeg fikk oppgitt stemte ikke helt med virkeligheten og dette påførte meg merarbeid i form av den ikke gikk inn i pilslagringsskapet mitt og alternative kreative løsninger måtte gjennomføres på ett særdeles dårlig tidspunkt..
 
Den kan fint kuttes for å få en lavere profil. Vi gjorde det på vår aller første lagerbrygg, da vi på den tida kun hadde et lite kjøleskap til rådighet.
 
Jeg bruker Speidel 30-literskaret selv, og etter anskaffelsen av en fryser (brukt som kjøleskap med stc-1000) har jeg måttet fjerne både gjærlåsen, gummiproppen og den oransje ringen den festes i for å få igjen lokket på fryseren. Er jo ikke tvingende nødvendig å ha gjærlås heller. Dekker åpningen med løs aluminiumsfolie istedenfor.

Men jeg er enig i at det er merkelig at de ikke en gang har merking av antall liter på karet.
 
Tilbake
Topp