Gjæringskar i glass?

kar44

 
Heisann! Ser at gjæringskar i glass er en helt normal ting å kunne kjøpe på Amerikanske og Britiske nettsider for hjemmebrygging. Har problemer med å finne noe tilsvarende i Norge, annet enn de gamle brukte vinballongene i ymse størrelser.

Er sånne som dette jeg leter etter:
5carbd.jpg


Vet nok ikke om alle Norske nettbutikker for brygging, men ingen av de jeg bruker selger slike. Burde jo være mulig å få fatt i en? Eventuelt om noen har erfaringer med å importere slike?
 
Hm, den er grei. Litt mystisk at ingen fører gjæringskar i glass her i landet  :attevar:

Blir jo mest for det estetiske, så de dere viser til i plast er jo ikke noe dumt alternativ
 
Spørs om det ikke blir dyrt, tung er de og skjøre.
Grunnen til at vi har vinbalonger i glass er at maursyra ble levert på disse har jeg blitt fortalt av en pensjonert bonde, det er en stund siden og hvis noen bruker det idag er det på plastkanner.
 
Den viktigste ulempen med plast er at det ikke er diffusjonstett, så over tid vil du få oksydering. BetterBottle er laget av en plasttype som er spesielt tett. Den viktigste ulempen med glass er at det er tungt og at du kan få stygge skader på folk og inventar når det knuser.
 
Jeg ønsker meg en betterbottle til jul. Eneste grunnen er at jeg har lyst til å sitte å se på gjærens aktivitet. Ingen drikke får stå lenge på noen beholder her i huset likevel :angel:
 
Oddvar Demmo skrev:
Spørs om det ikke blir dyrt, tung er de og skjøre.
Grunnen til at vi har vinbalonger i glass er at maursyra ble levert på disse har jeg blitt fortalt av en pensjonert bonde, det er en stund siden og hvis noen bruker det idag er det på plastkanner.
 

Blant anna til maursyre men ikkje i so stor grad som andre ting så blei frakta/levert i glassballongar som. Sirup, saft, vin osv....  Populært var også ballongar som var fulle av vinråstoff, einaste en trengte va og tilsette gjær.  Kom frå div vingårdar frå heile europa.
 
Et tips er bruktmarked, loppemarked, gamle slektninger etc. Ligger også endel på finn.no, som visstnok er fine som dekorasjon, lamper osv...
 
Oddvar Demmo skrev:
750 spart for deg.

Sorry mac.
Den der må jeg nok ha i hus. At noen orket å filme det med mobilen og laste det opp på nett betyr at det må ha gjort inntrykk, selv om kvaliteten var dårlig.
Filmet nylig selv aktiviteten fra min blowoff-valve som hørtes ut som en gammel tresnekke, men den mobilen datt desverre ned i noe den ikke tålte bare noen dager senere ;D
 
RoganJosh skrev:
Oddvar Demmo skrev:
750 spart for deg.

Sorry mac.
Den der må jeg nok ha i hus. At noen orket å filme det med mobilen og laste det opp på nett betyr at det må ha gjort inntrykk, selv om kvaliteten var dårlig.
Filmet nylig selv aktiviteten fra min blowoff-valve som hørtes ut som en gammel tresnekke, men den mobilen datt dessverre ned i noe den ikke tålte bare noen dager senere ;D

:)
Hvis du fyller ett litermål med farris og hiver oppi masse rosiner får du samme effekten, da ser du mye bedre hva som foregår.
 
Problemet er vel litt at når en glassballong først knuser, så knuser den virkelig. Har lest både norske og engelske forumtråder som rapporterer om bortimot livsfarlige skader med for mye blodtap og folk sverger på å aldri røre en glassballong igjen i sitt liv :p

Sent from my HTC Desire C using Tapatalk 2
 
Tenkte en stund på å beholde min 20-30 liters ballong og bygge en kasse til den, så kommer det ikke ut glass når den knuses noe den neppe da gjør, men, da blir vel BB med kran like billig.
Noe skal det hele tiden være :(
 
Tilbake
Topp