Gjæringskar som kokekjele?

Hei. Jeg har en standard 30L gjæringsdunk med innmontert varmeelement fra en vannkoker(stammer fra en tidligere hobby :roedme:) Tenkte kanskje å prøve meg på et biab prosjekt. Noen som har noen erfaring med et sånt oppsett? Har aldri prøvd å koke noe i dunken, brukte den bare for å holde en viss temp over ei ukes tid, har også en effektregulator fra elfa som jeg brukte på denne, så å holde en konstant temp skal gå greit. Lurer bare på om plastikken blir for myk osv når jeg skal koke i den i ca en times tid?

Eneste "minuset" kan kanskje være at elementet er ganske lite og plassert inntil en side sånn at man ikke får en jevn varme i brygget. Hvis dette er et problem så er det jo ingen problem å montere flere elementer heller. En vannkoker slenger de jo omtrent etter deg når du går inn på elkjøp osv :)

Eg bruker gjeringskar frå vin og bar + vasskokarelement frå Nille. Fungerer veldig bra hos meg. Vin og bar seier dunken er godkjend til 110 grader C, så det skulle vere greitt. Kjenner også andre som har det slik.

Men det er vel betre å bruke kjølebag til meskekar, sidan du ikkje har noko sirkulasjon. Du kan kanskje meske i same kar om du lager deg eit meskerøyr. Da får du eit oppsett ala BB30.

Lykke til

Hvor mange W kjører dere på i en sånn dunk på 30l? Sitter med en 60liters dunk og usikker på om jeg skal kjøre 2,2kW, 3,3kW eller 4,4kW i den. 4,4kW er selvfølgelig det beste men krever en ny 20A kurs.

Jeg koker ca 25 liter med 2,5kW i en aluminiumskjele som er isolert. Skal du koke 60 liter ville jeg nok gått for 4,4...

Tilbake
Topp