Gjæringskar

Hei!

Dere begynner nok å bli lei alle mine spørsmål, men det er utrolig mye som dukker opp. All ære til de produserer bryggeutstyr, men når det gjelder brukermanualer så har de noe å hente.

Jeg har et gjæringskar som dere ser på bilde under. Her kan jeg enten feste en tappekran eller en vanlig kork i bunnen. Det jeg lurer på er om det er greit at tappekranen sitter på under gjæringen? Virker som det kan være en mulig inngangsport både for luft og bakterier bakterier. Eller er de trygge?
Hvis man gjærer med vanlig kork vil det jo ikke være mulig å sette på tappekranen når gjæringen er ferdig.
WEB_Image%2068887926.Jpeg

Har samme kar selv. Har enda ikke brukt det. Synes det er litt muggent at det ikke er mulig å lese av antall liter i karet. Sånn btw..

Jeg bruker alltid kran, fordi det er enkelt. Det er tett nok for øl. Kan hende det er annerledes hvis du skal lagre noe i månedsvis. Før du tømmer så sprayer du på og i krana med StarSan. Alternativt tømmer du fra toppen med hevert.

Krana kan vere på under gjæring uten problem den :) loket er uansett aldri so tett at krana vil vere problem ang O2. Men det vil uansett ikkje vere noke stort problem i slike tidsspenn som "vanlege" øl står i dei på, hadde du brygga surøl hadde det vore ei anna sak, men då brukar man helder ei Better bottle :) ang infeksjon so kan du vaske krana med starsan før bruk eller bruke ein hevert.

Tilbake
Topp