gjæringskontroll/tempkontroll med liten formfaktor

Haha! Ja mye tape, kabler og dritt der. Men veldig behagelig. Tar aldri av varmebeltet, vasker med beltet på, sniker bare ut proben før vask og sniker den inn igjen under isolasjonen før gjæring.

Den minste typen fryseboks er også en mulighet. De rundt 100l.
Blir den for lav er det enkelt å lage en krage av tre for å løfte lokket litt.

Noen som hadde stusset på å bruke ett varmebelte (5 meter) og en stc-1000 til å kontrollere to gjæringsbøtter? Skal brygge med WLP530, og tenker det er tryggest å splitte batchen i to bøtter.

Cluet er å vente på noe på finn uten fryseboks øverst, og de er det lengre mellom.Vis vedlegget 17389

Er det noe stress med fryseboks øverst da? Så lenge gjæringskaret passer inni så går det jo fint. Jeg har selv fryseboks øverst i mitt benkekjøleskap. Får akkurat inn enn 30 liters dunk med gjærlås, og det funker helt strålende det :)

Fikk ikke bøtta inn i et skap jeg fikk. Men med litt list og lempe ble fryseboksen (som har kjøreribbene)
flyttet ned og i forkant av skapet. Pga isdannelse i bøtta ved cc så bør det lages til noe som stjeler
mindre høyde enn en std gjærlås slik at Europrisbøtta kan løftes litt opp. Og en vifte for sirkulasjon hadde gjort seg.

For sammenligning.
Dette er "standard" halvskap, som jeg kaller det. Cluet er å vente på noe på finn uten fryseboks øverst, og de er det lengre mellom. Dette kar et er fra en eller annen bryggesjappe. Europriskarene er litt høyere så da vil gjærlåsen stange i taket.

Som du ser så er det kompressoren som gjør at det er mye luft i bunn. Kanskje plass til 5-liters-dunk hvis du vil splitte noe.Vis vedlegget 17389
Hehe! Dette må gi god utgjæring, da sentrifugen sikkert sender gjæren i sirkulasjon igjen :)

Tilbake
Topp