gjæringsprosess kommer ikke i gang?

Vi har satt tre batcher med varianter av pale ale denne uka, mandag, tirsdag, torsdag. Vi har brukt Safale-S04 tørrgjør som vi drysset rett i dunken, og rørte/ristet godt, samme prosess på alle batchene. 500 grams-pakken med gjær ble åpnet som ny for mandag-batchen og siden stått i kjøleskap. Mandag- og tirsdag-batchen kom i gang til normal tid , etter 12-16 timer, og har nå klukket (så godt som) ferdig. Torsdag-batchen er der forsatt ikke noe liv i etter 42 timer. Men det synes å være noe aktivitet da temperaturstripa på dunken viser 20-21 grader mens romtemperatur er 17-18 grader? 

Noen ideer om hva som skjer, og hva som eventuelt bør gjøres?   

Det skjer definitivt noe dersom temperaturen i bøtta er så mye høyere enn romtemperaturen. som nevnt over, gløtt nedi bøtta å se om det har dannet seg krausen.

Takker - kreusen/krausen? Hvordan ser jeg det? (Glemte å nevne at jeg er nybegynner).

Ellers korrigerer jeg, ikke torsdag, men fredag, snart 48 timer siden.

Skumlag på toppen av vørteren. Bare fint at du spør. Som Runarstock nevner over så er det en god indikator at temperaturen er som den er.

Har selv en Session Ale som gjærer nå uten at det er noe særlig aktivitet i gjærlåsen. Det er et godt skumlag der, så jeg antar det er en lekkasje i lokket som lurer meg. Kan være det samme som skjer hos deg.

Tilbake
Topp