Gjæringsskap - tips til utstyr

Tror jeg har 10 minutter. Gammel kjøleskap, og har gjort dette i mange år. Det skjer ikke mye med temperaturen på 10 min.

Jeg er forundret over at noen bruker varme og kjøling. Jeg ser ikke helt vitsen med det. Er det for varmt i rommet trengs kun kjøling, er det for kaldt trengs kun varme. Ingen vits å ha begge deler tilkoblet.
Det ene skapet mitt står i garasjen hvor temp nå på vinter er rundt 10 grader. Lager jeg en ale trenger jeg varme for å oppnå 18-20 grader. Trenger deretter kjøling for coldcrash. Blir det en lager trenger jeg varme for en diacetylrest og deretter kjøling for coldcrash.
Å ikke ha begge deler tilkoblet blir for meg lite hensiktsmessig.
 
Det ene skapet mitt står i garasjen hvor temp nå på vinter er rundt 10 grader. Lager jeg en ale trenger jeg varme for å oppnå 18-20 grader. Trenger deretter kjøling for coldcrash. Blir det en lager trenger jeg varme for en diacetylrest og deretter kjøling for coldcrash.
Å ikke ha begge deler tilkoblet blir for meg lite hensiktsmessig.
Det er greit, men under gjæring av ale holder det at det tilføres varme. Da trenger man ikke bruke kjølingen, slik noen velger å gjøre. Det fører bare til høyere strømforbruk og at kompressoren kjører hyppigere

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
Man trenger vel strengt tatt heller ikke kjøleskap, men flere synes det er langt mer praktisk å ha både varme og kjølemulighet tilgjengelig. Jeg er en av dem...
 
Da har skapet mitt gått i snart et døgn og oppsettet vikrer lovende.
Noterte meg 0,5 grader over måltemp i dag tidlig men hadde da satt kuldemargin på 0,4 og kjøleskapet stod ikke på maks effekt. Etter å ha stilt margin til 0,3 og kjørt opp kompressoreffekt var tempen på mål en time senere så håper disse endringene fører til mindre utslag fremover. Det skal sies at dette var under stormgjæring av safale T-58, den er vel blant de mer hissige gjærsortene så jeg ble positivt overrasket over hvor kjapt temperaturen gikk ned.
Til de som vurdere hvilken regulator de skal kjøpe har jeg notert meg følgende om ITC-310:
  • Veldig enkelt oppsett, enkle innstillinger, alt i en boks du kan henge på veggen og som funker uten fikling.
  • Den kan ikke ha lavere margin enn 0,3C på kjøl og varme. Antar det er for å beskytte enhetene du plugger inn.
  • Den har maks kompressor delay på 8 min, vet ikke hvorfor de har en slik begrensning.
  • Såvidt jeg kan se har den ikke maks/min temp, kun alarm maks/min
  • 6 programerbare steg er et pluss. Når jeg får litt mer erfaring/tillit til oppsettet skal jeg prøve meg på slik automatisering - er jo suverent om man skal bort.
Alt i alt ser ITC-310 ut til å være en veldig god regulator. Om du ønsker "laboratorienivå" på temperaturen er kanskje kontroller med flere justeringsmulightere et bedre kjøp, særlig ift margin ned til 0,1.

20170112_192556.jpg
 
Tilbake
Topp