Gjæringsskap (vinskap/kjøleskap/fryseboks)

Har som mange andre her på forumet en utfordring når det gjelder både det å ha et egnet sted å gjære lager-øl, men også rundt det å ha stabil temperatur.

Ale går greit i et ubrukt rom med ovn og vindu på gløtt. Dog det nok skulle ønskes å få bøtta ut av huset, av andre i husholdningen. Også var det dette med lager-øl.

Tenkte jeg skulle prøve meg på fryseboks/skap med STC-1000 eller lignende, og varmeelement(frostsikring osv.). Planen er å få satt dette ut i boden, en frittstående bod som per nå ikke er isolert. Har da noe spørsmål som jeg håper noen av dere kan bidra med å oppklare.

1. Fryseboks/skap(eventuelt kjøl) ute i bod. Tenkte å plassere den under arbeidsbenk, og bygge en slags "kasse" rundt med isolering (5 cm). Det vil jo bidra til at det ikke blir like kaldt for boksen som det er i boden forøvrig. Men det blir nok minusgrader - Er dette ok, eller risikabelt? Eventuelt noen som har fryseboks i bod med minusgrader?

2. Gjæringskaret slipper jo ut litt luft, vil ikke dette skape et trykk i boksen?

3. Det er ikke tilfeldigvis noen som hjelper oss "ikke elektrisk kompetente" med slike koblinger? Eventuelt har ferdig opplegg de ikke trenger lenger.
 
Vet om folk som har fryseren ute til bruk som fryseboks, har ikke hørt at den har noe dramatisk kort levetid av den grunn.
Boksen er jo godt isolert så skal du ha en forskjell på 30 grader slik som vanlig er innendørs, vil en liten boks bruke omtrent 1kWt i døgnet.
Det er omtrent 50w kontinuelig varme på de kaldeste dagene.
Vet ikke noe om trykket i boksen men du kan du prøve deg frem med å legge en liten pinne på pakninga eller et hull i dreneringspluggen. Lokket vil jo uansett løfte seg før det er for sent.
 
Må vel gå greit det. Hvis temperaturen i boden er lavere enn det vørteren/ølet skal være så er det jo bare varmekilden som kobles inn. Stiger utetemperaturen nok så kan det bli vanskelig å komme ned mot null før flasking. Da må evt kompressoren kobles inn.
Enkleste måte å gjøre dette på er å bruke Ut-200. Den har kun en tilkobling for varme eller kjøling.
Har brukt en slik i en fryseboks og veksler mellom kompressor og frostvakt etter behov.
Om kompressoren på alle fryse/kjøleskap fungerer helt nede ved null vet jeg ikke.
 
Ja, ellers koster jo ikke en STC-1000 så mye og det virker å være flere gode hjelpesider til kobling.

Noen som har en formening om hva som egner seg best til dette formålet? Trenger jo noe som også kan holde en stabil temperatur ned mot 0 grader.
 
Fryseboks og frostvakt/varmebelte fungerer utmerket til alle tenkelige temperaturintervaller. Masse oppskrifter på kobling av stc1000 på YouTube.
 
Har kjøleskap med stc-1000 og thermowell fra usa i og koreansk varmebelte fra ebay rundt gjæringsbøtta. Det står ute i boden og det var skikkelig kaldt på første runden. Er på andre nå og det er mildere nå, vet ikke om langtids-holdbarheten på setup-en enda. Det blir i hvertfall et helt annet resultat enn mine tidligere forsøk, absolutt verdt det.
 
Frostsikringselement fra Biltema som blir styrt av stc1000 med føler satt på gjæringsdunk,kjøleskap kjøpt på finn.no.Mange billige kjøleskap på Finn.no image.jpg
 
Om du har, så er en pc-vifte lurt å ha gående. Lufta lagdeler seg ganske mye, greit med noe som rører den rundt så det ikke blir så varmt i toppen på skapet. Ikke at det betyr noe da.
 
Tilbake
Topp