Gjæringstemp.

Hei.

Nå har jeg på 1,5 år brygget 15 batcher a rundt 25 liter med øl. De 13 siste som all grain. Det har uten unntak blitt godt. Ihvertfall hvis man liker Hubba-Bubba-øl som det var den første Europrisøllens gjennomgangsmak. Men nu går alt så meget bedre.
Syns jeg nå har rimelig kontroll på sakene og lager nå helst mine egne oppskrifter.
Jeg bruker nå utelukkende flytende gjær og har bygget gjæringssakp med STC-1000 styring oh varme/kulde. Dett er testet, dog uten øl til gjæring.
Og da kommer spørsmålene i fleng.

Til nå har jeg gjæret sånn rundt de 17 på vinter og rundt de 19-21 på sommer (jeg snakker nå om romtemp) Siste batchen som står og rommler på andre uken nå ligger på rundt 18 med isolert termostat klistret til dunken.
Jeg må få mere kontroll på dette gjæringsgreiene og har altså nå bygget skap til dette.

Hvilken temp ville dere ha gjæret en ale på 1. og 2. uke og hvorfor?

Kjør debatt.
Jeg har prøvd å søke det opp men finner igrunn ikke så mye om det.
Vet om fler som er i samme situasjon som meg akkurat nå. Det butter litt på gjærkunnskapen.

Sabeltann
 
Det vil avhenge veldig av hvilken gjærtype du skal bruke. Noen spesielle du sikter til?
 
Hei igjen.

Her er 3 spesifike gjærer jeg har brukt på 3 forskjellige brygg.

IPA Wyeast 1056
Engelsk Ale Wyeast 1275
Stout Irsk Wyest 1084

Ang. mengder: batcher fra 23-25 l. i gjæringsdunk. Har ikke laget starter. Posene har blitt smellt igang og har vært godt oppblåste. Gjær i alle tilfeller under 1 mnd gammel og oppbevart kaldt til smacking.

Håper det var litt mere spesifikk info....

Sabeltann
 
Hvis du er ute etter en renest mulig gjæring (minst mulig smak fra gjæringen) gjærer du på det laveste gjæren er komfortabel med første uka, og øker temperaturen 1 grad pr. døgn i 2-3 dager, og lar det stå der til det er ferdig utgjæret, da kan du hvis du vill senke temperaturen til 8-10 grader for bunnfelling et par dager.
Jeg har gjort dette med us-05, og den gjir da en utrolig ren gjæring ikke langt unna lagergjær.
Det passer egentlig utmerket til irish red ale f.eks.
 
Er det egentlig vanlig for dere at gjæringen ikke er over innen en uke? Jeg gjæret nylig en IPA med US-05 i under 15 °C (romtemperatur), og flyttet gjæringskaret til et varmere rom da aktiviteten avtok som normalt etter ca. fire dager, for at gjæren skal holde seg i ølet og sikre best mulig utgjæring. Med PID ville jeg gjort det samme, og begynt å øke temperaturen idet gjæringen avtar.
 
Jo det er riktig å øke temperaturen når gjæringen avtar, og det avhenger av mange ting.
Hovedgjæringen tar som regel 3-4 dager, og oppstarten avhenger også litt, men normalt 12-24 timer.
Selv om det da er hovedsakelig utgjæret på under en uke, er det ikke nødvendigvis ferdig utgjæret.
Isteden for å rote og måle i tide og utide lar jeg heller ting få god tid. Det skader ikke  ;)
Stc-1000 er ikke pid da (pirking)....
 
Jo, det skader (eller «skader») om gjæren får tid til å bunnfelle før du setter opp temperaturen. Rettere sagt: temperaturøkningen gjør mindre nytte, særlig om du gjærer i nærheten av den lavere temperaturgrensen.
 
Tilbake
Topp