Gjæringstemperatur

Det begynner å bli kaldere i boden. Det er det eneste stedet jeg kan gjære brygget. Siste IPA ble stående på 17 grader etter stormgjæringen. Det blir ikke varmere der så det neste vil nok gjære på enda en grad kaldere. Fordelen med boden er at temperaturen er veldig stabil.

Hva tror dere? Liker best å brygge pale ale og IPA. Kan det funke å brygge på IPA på 16 grader? Hva er konsekvensen av så lav temperatur?

(har fått med meg denne http://www.ebay.com/itm/261157944931 , men boden har ikke strøm)

Ipa og pale ale på 16 grader bør gå bra det. Jeg har selv hatt samme problem som deg fram til nå. (har skaffet kjøleskap) Har brygget mye pale ale og ipa og alle har glidd ned på høykant. Jeg har gjæret ipa helt ned på 15 grader med us-05 og det gikk fint. Har du 16 grader i boden vil nok ølet ha en par-tre om ikke opp til fire grader høyere temp under stormgjæringen.

Bruker selv us5. Under stormgjæringen holdt det 20 grader. etter dette stabilt 17. Regner med det blir noe kaldere. Bruker klistremerke på gjæringskaret. Da blir det en ny IPA da :)

Tilbake
Topp