gjæringstemperatur.

Hei. jeg er helt fersk i denne hobbyen og skal til å lage mitt andre øl av ekstrakt sett. Vil holde meg til det en stund på grunn av manglende utstyr og kunnskap enda. Jeg kjøpte i dag en Muntons gold continental pilsner. Etter å ha lest en del på forumet her har jeg forstått at lager øl og pilsner skal gjære i lavere temperatur og lenger enn ale øl. Men i bruksanvisningen på det settet jeg kjøpte i dag står det at den bør gjære på 18-21 grader. Bør jeg holde meg til oppskriften eller lagre den noe kjøligere?

Hvis jeg var deg ville jeg ha valgt gjær ut fra hvilke temperaturmuligheter du har.

Har du mulighet til å la det gjære på en jevn kjølig temperatur, rundt 10-12C i rommet? Fex en kjølig kjeller? I såfall - kjøp to pakker lager-tørrgjær (fex 34/70, http://www.bryggselv.no/products/saflager-w3470-115g, og rehydrer dem før du pitcher). Flytt gjerne dunken til et varmere rom litt senere i prosessen.

Lurer på om det var 34/70 noen sa at muligens egentlig er en kölschgjær, i såfall kan vel den passe til ett hakk varmere også, opp til 15C, og over det ville jeg ha satsa på us-05, men disse to siste temperaturene vil nok gi litt mer smak fra gjæren enn i en typisk lager

Sist redigert:
Tilbake
Topp