Gjæringstid/FG på American IPA fra Bryggselv

Jeg og to venner har gått til innkjøp av bryggeri og har satt to batcher til gjæring så langt. Første var Am. IPA allgrain fra Bryggselv.

Vi herjet til så godt vi kunne, men endte opp med ca. 22-23 liter til gjæring, og OG på 1.059 mot oppskriftens 1.063-1.067. Vi tørrhumlet etter 8 dager, og da var SG 1.032.

Nå, etter 13 dager gjæring er SG 1.029, noe jeg antar er vel høyt. Den burde vel bli rundt 1.015-1.020 om jeg har forstått riktig?

Temperaturen varierer litt gjennom døgnet, men ligger på 19-21C, og det burde vel gå greit selv om det ikke er ideelt?

Gjær var WLP001 produsert i desember 2013.

Forslag til hva vi skal gjøre? La det stå lengre? Tappe på fat og håpe at det er drikkende? :)
 
Vanskelig å vite uten å vite mesketemperatur, men virker ganske høyt. lagde dere starter på gjæren, og hvordan tilsatte dere oksygen.
 
Tror vi hadde rimelig bra kontroll på temperatur. Har ikke oppskriften foran meg, men vi var nok +/- 1° ca.

Vi lagde ikke starter, men tilsatte 2 rør med gjær rett i gjæringskar. Ble ristet kraftig et par minutter etter at gjæren ble tilsatt.

Gjæren stod i kjøleskap inntil rundt tre timer før bruk, da ble den satt i romtemperatur.
 
Bruker du refraktometer? Det viser ikke riktig etter gjærig, dvs når der er alkohol.
Jeg hadde lignende opplevelse nylig, og fant noen kalkulatoren for å regne riktig FG.
 
Bruker refraktometer ja. Var ikke klar over at det ikke viste riktig når man måler FG.

Ved å bruke et regneark fra seanterrill.com og legge inn SG konvertert til Brix (14,7 og 7,3) får jeg ABV 5.7%, noe som rimer greit med at OG lå litt under oppskriften. Oppskriften var jo OG 1.063-1.067 og ABV 6-7%.

Da er vel konklusjonen at ølet ser ut til å være ferdig, og kan tappes på fat for karbonering?

Var litt uheldig og fikk med relativt mye grums, så vi har tenkt å filtrere ølet. Kan det være en idé å "cold crashe" først også? Har lest litt om det, men usikker på når man skal gjøre det og ikke.
 
ja, og du kan også beregne FG.

grums legger seg vel på bånn etterhvert, men kan nok være en ide å cold crashe enten før fating eller etterpå.
Min første IPA var ferdig for et par uker siden, og veldig uklar.
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18664.0.html
tilsatte gelatin etter en uka da den ikke så ut til å klarne mye mer.
det funket veldig bra, men tok bort ganske mye humle smak synes jeg.

er vel en ekstra risk med å filtrere, så jeg ville heller vurdert lengre lagring og evt gelatin.
 
Bjørn Petter skrev:
I følge appen til Mr. Malty skulle dere hatt litt over tre rør så det kan være der det ligger.

Det er VELDIG avhengig av alderen til rørene, noe jeg ikke ser nevnt her, så det kan du faktisk ikke vite.
(edit: Never mind, ser det er med i første post, sorry)

Med normalt ferske rør holder 1-2 rør lenge til den batch sizen og OGen, også i følge mr malty.

Har satt disse settene selv, mange ganger, og typisk brukt 1.5 rør som er 1-2 mndr gamle og alltid hatt god utgjæring. Er rimelig trygg på at for lite gjær er ikke problemet her - da skulle jeg hatt mange brygg med manglende utgjæring på samvittigheten.


Dette høres mye mer ut som upresis mesketemperatur, dårlig oksygen eller bom på temperaturen ved pitching (slik at noe av gjæren døde når den ble pitchet). Alle disse kan alene eller i kombinasjon forklare den elendige utgjæringen.
 
Okei, nå er jeg relativt trygg på at vi har utgjæret som vi skulle, og nå har jeg plukket ut tørrhumlen og satt gjæringskaret i kjølen på 10 grader.

Tenker å skru ned til 5 grader om noen timer, og la det stå til lørdag når vi overfører til fat. Satser på at det blir suksess :)
 
Om du hadde SG på 1.029 etter 13 dager skal det nok mye til at det ølet gjærer skikkelig ned. Dette ølet bør ned til 1.014-1.010

Jeg ville ikke satt det kaldere hvertfall, la det heller stå ei uke til (med tørrhumle) i 18-19 grader slik at du får det gjæret så langt som mulig.
 
Var innom Europris og kjøpte meg et hydrometer for øl, og når jeg la det oppi gjæringskaret fikk jeg et resultat på ca 1.018, og da er vi vel i mål :)
 
Har forøvrig hatt IPAen på fat i øleskap en liten uke med co2 på. Flasketapping og prøvesmaking i dag. Meget fornøyd for å være første brygg!

Mye å lære, men det gir skikkelig ståpå-vilje når selv det noe fomlende forsøket ble såpass bra  :skitbra:
 
Ja det er det jeg også synes er så givende med ølbrygging - selv om man kan perfeksjonere både forståelse og gjennomføring omtrent i det uendelige er det også veldig lav terskel for å lage noe som er riktig så bra  :yes:
 
Tilbake
Topp