Gjærlås som ikke suger inn luft ved senkning av temperatur

Når jeg modner lager i kjøleskap varierer temperaturen i kjøleskapet med et par grader på grunn av hysterese i temperaturreguleringen. Dette er fint for kompressoren, som ikke slites så mye, og helt greit for øllen. Den holder gjennomsnittstemperaturen. Lufta over øllen utvider seg og trekker seg sammen, og det gjør at det blir dratt inn litt luft i hver temperatursykel.

Jeg bruker en gjærlås som de på V&B kaller duplex gjærlås. Hadde denne vært større ville bare vannnivået inni låsen gått litt opp og ned uten å slippe inn luft. Noen som har fundert over denne problemstillingen tidligere? Er det noe problem? Får man kjøpt noe slik som jeg skisserer ovenfor? Jeg kan jo alltids mekke en sjæl, men det hadde vært greit å kjøpe.
 
i kjøleskapet bruker jeg en blow off hose, den er laget av en ca 30 cm lang slange som er bøyd ca 20 cm ned og står i et vannrør, skal et enormt undertrykk til for å tømme den, for jeg har glemt å ta den ut ved tapping, og da går luftstrømmen andre veien, men ingenting fra røret kommer i nærheten av toppen på slangen
 
Har du prøvd å isolere gjæringsdunken? Temperaturen i dunken vil da få en langsomere endring, og vil derfor ikke følge samme temperatursvingninger som luften i kjøleskapet. Selvfølgelig avhengig av isolasjon og størrelse på hysteresekurven..
Kanskje verdt et forsøk.  :jaha:
 
Tilbake
Topp