Gjærlås

er det noen som har brygget øl uten gjærlås?
Evt hva skjer med ølet når det får et lite åpent hull i lokket?

-Usmak på øl?
-mere bakterier enn ønsket?
-lavere alkohol % ?

Noen som har kunnskap ?

For at det skal skje dritt med ølet må noe som ikke skal være der havne oppi der. Med et hull kan det komme inn en flue med ulumskheter i pelsen eller et støvkorn med villgjær på. Sjansen for at sistnevnte skal skje inne i et kjøleskap eller andre steder er relativt liten, men det kan skje.

Kinn har åpne fermenteringskar når de gjærer ølen sin, men har til gjengjeld ganske frekke rutiner på luftrensing i lokalene sine der de gjærer.

Når det er sagt, er det verdt å nevne at jeg gjærer alltid ølen de første dagene under stormgjæring med enten løst lokk eller blowofftube(slange ut av hullet på lokket ned i en flaske fylt med starsan). Har ikke hatt en infeksjon på 15 batcher(men en som jeg har trodd har vært nærme, men som i ettertid viste seg å ikke være noe...).

Jeg ville heller ha hatt blowofftube eller gjærlås istedenfor å bare ha et åpent hull. Hard stormgjæring kan spy skum ut av det lille hullet og gi insekter og andre udugelige skapninger lettere tilgang til smakfull og søt vørter under gjæring, noe du ikke vil ha.

Takk for hurtig svar .
Så er din konklusjon mere bakterier som fluer ol, det vil da ikke påvirke feks alkohol %?

Får du bakterier i ølen din under gjæring, da spesielt i starten av gjæringsprosessen vil det påvirke veldig, da i negativ forstand. Det vil smake dritt og lukte dritt. Den vil i tillegg prøve å så godt den kan på å spise opp alt sukkeret og du vil få et sterkere øl, men det er din minste bekymring. :p

Hvis du ikke har gjærlås funker det å bare dekke til hullet i lokket med litt starsan-spraya plast for eksempel. Bare pass på at det ikke er for tett - undertrykk (om du kjøler ned feks) kan finne på å trekke plasten ned i bøtta. Det skjedde med meg underflasking en gang...

Tilbake
Topp