For at det skal skje dritt med ølet må noe som ikke skal være der havne oppi der. Med et hull kan det komme inn en flue med ulumskheter i pelsen eller et støvkorn med villgjær på. Sjansen for at sistnevnte skal skje inne i et kjøleskap eller andre steder er relativt liten, men det kan skje.
Kinn har åpne fermenteringskar når de gjærer ølen sin, men har til gjengjeld ganske frekke rutiner på luftrensing i lokalene sine der de gjærer.
Når det er sagt, er det verdt å nevne at jeg gjærer alltid ølen de første dagene under stormgjæring med enten løst lokk eller blowofftube(slange ut av hullet på lokket ned i en flaske fylt med starsan). Har ikke hatt en infeksjon på 15 batcher(men en som jeg har trodd har vært nærme, men som i ettertid viste seg å ikke være noe...).
Jeg ville heller ha hatt blowofftube eller gjærlås istedenfor å bare ha et åpent hull. Hard stormgjæring kan spy skum ut av det lille hullet og gi insekter og andre udugelige skapninger lettere tilgang til smakfull og søt vørter under gjæring, noe du ikke vil ha.