Gjærlås

Hei. Er helt ny på dette, men når man skal sette på gjærlås skal man da sette på lokket på gjærlåsen eller skal man la den stå med bare vannet.

Sett gjærlåsen i lokket med korken på. Men det som kan være lurt er å ikke klikke lokket helt på plass med en gang. Legg det løst oppå til storm gjæringen er over (ca2-4) dager. Da unngår du at trykket blir så høyt at gjærlåsen blåses tørr .

Og husk at hvis du bruker vann i låsen. Så må du være forsiktig med å klemme eller flytte på karet. Da kan du dra skittent vann ned i ølet.

Det gør du som du vil med, det lokket er ikke tett. Men det ser litt mer riktig ut rundt juletider med en kvasi-nisselue

Skal denne låsen ha den røde toppen på???

https://www.olbrygging.no/products/gjrls
Det hindrer jo at støv ramler nedi, og støv kan ha med seg tvilsomme saker. Sjøl om du bruker starsan i gjærlåsen, er det ikke sikkert at den er veldig effektiv etter en stund (aner egentlig ikke, har bare tenkt tanken). Og skulle du være litt svimete, kan du komme til å flytte dunken med gjærlåsen i på en sånn måte at det ender med at du drar noe av væsken i gjærlåsen ned i ølet. Har gjort det en gang, og det var en dårlig følelse. Så nå trekker jeg alltid nisselua på. Grei prevensjon;).

Finn har et godt poeng mtp at ting kan falle nedi. Jeg gjærer i små kjøleskap så sånt tenker jeg ikke på så det gikk forbi meg.

Tilbake
Topp