Gjærlåsen bobler feil vei

Korfor bobler starsanen i gjærlåsen feil vei under CC? Gjør det noko om det bobler feil vei? Ka bør eg gjøre? Vil star sanen som kommer ned i gjæringskare ødlegge ølet?

Bør eg ta av gjærlåsen i stede og ta over aleminiumsfolie som har star San på seg eller berre leve med at det går kommer litt star sann opp i?

Ville ikke gjort noe med det hvis starsanblandingen er korrekt. Evt byttet ut med vann. Med en vannlås så minimerer du videre oksygentilgang etter at CC-temp er nådd.

Evt sett i en tett propp av noe slag så slipper du å dra inn både star san og oksygen, men med mindre du tapper i en lukket sløyfe så får du oksygen der uansett.

Sist redigert:
Vi er jo alle forskjellige, så jeg ville kanskje anbefalt å ikke utføre CC. Da slipper man alle relaterte problemer, inkludert at det suges inn både Starsan og oksygen/luft. Om dette faktisk er reele problem vil nok diskuteres så lenge det finnes brygging, men jeg velger å unngå problemene mot litt mer uklart øl og mindre jobb.

Fordelene med CC er vel ett litt mer klart øl (kort versjonen...).

Jeg gir nok ingen svar her desverre, men det er da religionsfrihet (dvs. bryggefrihet, brygg som du vil) i dette landet, dvs. så lenge man ikke plager andre og er snill og grei!

PS: fryktelig godt med øl i kveld for å kjøle hodet etter ei uke med mitt livs nabokrangelssak....så sjukt sinnsykt godt å skru av all negativitetet fra omgivelsene med en herlig øl.

Bilder av gårsdagens batcher "Mørk Belger" og "Trippel Trump" er vedlagt. Begge er litt heftige og ikke ser ut til å ta så mye hensyn til omgivelsene...20170226_160712.jpg

Det gjør stort sett ingenting men jeg bruker slange ned i aktivt kull så er returluften ren ihvertfall.
Noen kjører co2en over i en slags tank/beholder så den kan retunere ved CC og tapping, noe jeg kommer til og prøve på senere.

Tilbake
Topp