Gjærlåsen har skummet over

Hei!
Satt mitt første "ordentlige" øl med mesking av malt og det hele på fredag. Det ble en porter.
Lørdag morgen ploppet det fint i gjærlåsen og jeg stakk ut en tur (til søndag kveld)
Da jeg kom hjem hadde det skummet over og det var bare vann i den lille buen nederst mellom de to litt større beholderne i gjærlåsen Men det ploppet litt fortsatt.
Fyllt på litt ekstra vann og nå plopper det ca 2 ganger på 3 sekunder og det ser ut slik:

Er ølet ødelagt tror dere? For i såfall heller jeg ut skiten og lager en ny om et par dager......

Vedlegg

• IMG_1277.jpg
    IMG_1277.jpg
    2 MB · Sett: 258
Gahr skrev:
Null problem.

regner med at han mener null problemer med ølet, og ikke det å helle det ut :p

Neida.  Når den verste gjæringen har gitt seg så er det ikke no problem om låsen ser slik ut. Det viktige er å holde den åpen.

En liten ting vil jeg likevel advare mot. Om gjærlåses få stå slik i to uker så er det stor sannsynlighet for at det begynner og gro diverse ulumskheter i den.

Vær påpasselig å få minst mulig av dette ned i dunken når du tapper.

Godt godt godt!
Takk for raskt svar!
Måtte ta meg en " :rasende:-nå-ble-jeg-sykt-stresset-og-litt-bekymret-øl" mens jeg ventet på svaret  :yes:

Tennung skrev:
Har en gjærlås til liggende, mulig å bytte til den nye rene låsen kanskje?

jada. du kan bare bytte. men igjen. Renslighet. Desinfiser om du har middel for det f.ex sterkrens

Tilbake
Topp