Finn Berger
Moderator
Ikke så drevet, så ikke helt sikker på hvilken info jeg skal dele, føler selv jeg er 110% på hygiene, motstrømskjøleren blir sterilisert i 10-15min med kokende vørter, så kjølt ned og rett i vasket/desinfisert gjæringskar.
Hver gang jeg skal ta SG prøve tapper jeg av med kranen (som jeg før og etter sprayer med starsan)
Så fyller jeg rett i flasker med slange og flaskefyllerstav, som begge har ligget i starsan.
Flaskene blir åsså vasket rett etter bruk og skyllet med starsan på slik flasketårn som alle har.
Dårlig forklart av meg, men jeg drar denne konklusjon siden de fleste kaller dette en "begynnende infeksjon"
Og jeg ikke har noen usmaker/lukt. Tenker at hvis det hadde oppstått allerede i gjæringskar, så hadde jeg kanskje både sett/smakt og luktet det innen nå?
Takker for all respons!
Plukker du fra hverandre tappestaven og skyller/vasker etter bruk? Den er en klassisk infeksjonskilde, og må altså demonteres hver gang. Det samme med kraner. Enkel regel: Kan det plukkes fra hverandre, så skal det plukkes fra hverandre. Og skyll/vask alt du har brukt - særlig på en kalde sida - så snart du kan, slik at det ikke får tørke.
Enig med de andre; dette virker som en infeksjon.