Hei folkens, takker for mye gode svar!
En liten oppdatering, nå som det har fått gått litt tid, og testet litt forskjellig.
Kan ikke svare på noe av det som snakkes om på molekyl eller atom nivå, men et innlegg jeg vil svare på.
Å når jeg svarer så går jeg kun ut ifra alt jeg har sett/lest og egen erfaring:
- Det er da ikke noe uvanlig for hjemmebryggere å karbonere flasker med sukkerbiter? (2stk per 0,5 flasker og 1stk per 0,33 flasker) Dette ser jeg jevnlig er foreslått på alle slags forum, og det har jeg kun gode erfaringer med. Og nei en sukkerbit veier ikke 5gram.
Fordelen (som jeg så det som nybegynner) med å karbonere med sukkerbiter istedenfor sukkerlake, var at jeg laget for det meste humlerike øl, med tørrhumling osv. Når jeg da ikke hadde tilgang på kjøleskap til CC, så lå stadig humla å fløt på toppen den dagen det skulle flaskes, så å begynne å mikse sukkerlake inn i alt det ble bare tull for min del. (Mulig jeg har misforstått noe vitalt, i så tilfelle er det bare å si ifra)
Så videre til det jeg har funnet ut:
-Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg lar flaskene stå i romtemp, de har ivertfall ikke eksplodert enda, eller blitt mer "aggresive". De oppfører seg akkurat som da jeg skrev denne posten for noen måneder siden.
-Hvis jeg setter dem i kjøleskapet til dem blir kjølt ned før jeg åpner dem, ser det mere normalt ut, det danner seg en ring med skum på toppen av flasken, men hvis jeg ikke heller den over i glass, så minner det mer om overkarbonering etterhvert, og flasker bruser stille over.
-Jeg har og lagt merke til at de flaskene som har fått med seg noe humle fra gjæringskaret bruser MER over, mens de som er "rent øl" holder seg mere normal.
Jeg har brygget samme oppskrift 2 ganger etter dette, og lagt merke til at de første og siste flaskene (som får med seg litt humlerester) oppfører seg likt som jeg forklarer over.
Jeg konkluderer dermed med; humlerester i ølflaske, ikke bra.