Øl som skummer over (lagringstemp?)

Jeg vet ikke om det kan sammenlignes med kjernedannelse på atomnivå, men det jeg tenker på er at CO2 frigjøres når kullsyre binder seg til partikler
Det kan være alt fra humlerester til støvpartikler på innsiden av glasset. Man merker da også fort at øllet taper seg for kullsyre
 
En ting er jeg HELT sikker på: I dette forumet finnes det mye mer kjemikunnskap enn jeg besitter! (Men ikke bruk meg som målestokk. Da legges lista veldig lavt)

Jeg lurer dog på hva dere mener med nukleasjonspunkter. Når jeg Googler fremmedordet finner jeg følgende, som jeg synes å virke langt fra ølbrygging og co2:

"Nukleasjon

Kort introduksjon

Nukleasjon kjernedannelse (også kalt kjernedannelse), ble fremgangsmåten genereres i underkjølte flytende metall-kjerner, er den innledende fasen av krystallisering. En viss grad av underkjøling av på grunn av temperatursvingninger og konsentrasjon, slik at det flytende metall i noen atomgrupper eller fremmede partikler når en kritisk størrelse og blir faste partikler, når de omkringliggende atomene stablet opp for å gjøre fri energi er ytterligere redusert, i disse grupper av atomer som danner en krystall Nuclear.

Klassifisering

En spontan nucleation

Spontan kjernedannelse i fravær av noen eksterne hjelp av en ensartet smelte grensesnittkjernedannende prosess. [1]

2, ikke spontan kjernedannelse

De i den flytende fase kjernedannelse har kjerner dannet på den katalytiske klar grensesnittet kalles heterogen kimdannelse. Dette grensesnittet kan være suspendert i et flytende blandede partikler, metalloksydet film og overflaten av den indre flate av formen og lignende."

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

what loebrygg sa. Men også for å si det rett ut. Enhver ru overflate vil gjøre at ølet vil frigjøre co2 mye raskere. Var det ikke hansa eller noe som fikk noe alvorlig pepper for noen få år siden fordi de hadde etset logoen sin på INNSIDEN av glassene? Tror det var i Bergen.. Slikt skaper en ru overflate og ølene ble flate rimelig fort fordi kullsyra forsvant ut av ølet, fordi de da hadde laget "nucleation sites" på innsiden av glasset. Derfor ølglassene dine skal være ordentlig rene også, da ser du at det bobler jevnt fra hele glasset, pga de mikroskopiske porene i glasset.

Rester av noe som loe sa, er ru overflater som regel. Dropp en liten stein oppi glasset og se at kullsyre bobler opp fra den.
 
Det er faktisk noen ølglass som er designet med en liten logo i bånn av glasset, nettopp for å skape nukleasjonspunkter
Spiegelau IPA, Duvel og Amstel tror jeg
 
Det er faktisk noen ølglass som er designet med en liten logo i bånn av glasset, nettopp for å skape nukleasjonspunkter
Spiegelau IPA, Duvel og Amstel tror jeg
Ja men da er det vel beregnet ifht hva slags øl som blir servert og overflate på etchingen etc. Men hvem det nå enn var som dyttet ut de ("sine") glassene for noen år siden hadde tydligvis ikke beregnet noe som helst.
 
Ja men da er det vel beregnet ifht hva slags øl som blir servert og overflate på etchingen etc. Men hvem det nå enn var som dyttet ut de ("sine") glassene for noen år siden hadde tydligvis ikke beregnet noe som helst.

Det er klart det er jo får å få små bobler til å stige opp fra midten av glasset, og det kan være ganske sexy i et klart øl
 
Det har jo også en hensikt, og frigjøre aroma "på en kontrolert måte
Ser ikke for meg at den glippen til Hansa var like sexy eller funksjonell
 
Hei folkens, takker for mye gode svar!
En liten oppdatering, nå som det har fått gått litt tid, og testet litt forskjellig.

Kan ikke svare på noe av det som snakkes om på molekyl eller atom nivå, men et innlegg jeg vil svare på.
Å når jeg svarer så går jeg kun ut ifra alt jeg har sett/lest og egen erfaring:
- Det er da ikke noe uvanlig for hjemmebryggere å karbonere flasker med sukkerbiter? (2stk per 0,5 flasker og 1stk per 0,33 flasker) Dette ser jeg jevnlig er foreslått på alle slags forum, og det har jeg kun gode erfaringer med. Og nei en sukkerbit veier ikke 5gram.
Fordelen (som jeg så det som nybegynner) med å karbonere med sukkerbiter istedenfor sukkerlake, var at jeg laget for det meste humlerike øl, med tørrhumling osv. Når jeg da ikke hadde tilgang på kjøleskap til CC, så lå stadig humla å fløt på toppen den dagen det skulle flaskes, så å begynne å mikse sukkerlake inn i alt det ble bare tull for min del. (Mulig jeg har misforstått noe vitalt, i så tilfelle er det bare å si ifra)

Så videre til det jeg har funnet ut:

-Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg lar flaskene stå i romtemp, de har ivertfall ikke eksplodert enda, eller blitt mer "aggresive". De oppfører seg akkurat som da jeg skrev denne posten for noen måneder siden.

-Hvis jeg setter dem i kjøleskapet til dem blir kjølt ned før jeg åpner dem, ser det mere normalt ut, det danner seg en ring med skum på toppen av flasken, men hvis jeg ikke heller den over i glass, så minner det mer om overkarbonering etterhvert, og flasker bruser stille over.

-Jeg har og lagt merke til at de flaskene som har fått med seg noe humle fra gjæringskaret bruser MER over, mens de som er "rent øl" holder seg mere normal.

Jeg har brygget samme oppskrift 2 ganger etter dette, og lagt merke til at de første og siste flaskene (som får med seg litt humlerester) oppfører seg likt som jeg forklarer over.

Jeg konkluderer dermed med; humlerester i ølflaske, ikke bra.
 
Hei folkens, takker for mye gode svar!
En liten oppdatering, nå som det har fått gått litt tid, og testet litt forskjellig.

Kan ikke svare på noe av det som snakkes om på molekyl eller atom nivå, men et innlegg jeg vil svare på.
Å når jeg svarer så går jeg kun ut ifra alt jeg har sett/lest og egen erfaring:
- Det er da ikke noe uvanlig for hjemmebryggere å karbonere flasker med sukkerbiter? (2stk per 0,5 flasker og 1stk per 0,33 flasker) Dette ser jeg jevnlig er foreslått på alle slags forum, og det har jeg kun gode erfaringer med. Og nei en sukkerbit veier ikke 5gram.
Fordelen (som jeg så det som nybegynner) med å karbonere med sukkerbiter istedenfor sukkerlake, var at jeg laget for det meste humlerike øl, med tørrhumling osv. Når jeg da ikke hadde tilgang på kjøleskap til CC, så lå stadig humla å fløt på toppen den dagen det skulle flaskes, så å begynne å mikse sukkerlake inn i alt det ble bare tull for min del. (Mulig jeg har misforstått noe vitalt, i så tilfelle er det bare å si ifra)

Så videre til det jeg har funnet ut:

-Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg lar flaskene stå i romtemp, de har ivertfall ikke eksplodert enda, eller blitt mer "aggresive". De oppfører seg akkurat som da jeg skrev denne posten for noen måneder siden.

-Hvis jeg setter dem i kjøleskapet til dem blir kjølt ned før jeg åpner dem, ser det mere normalt ut, det danner seg en ring med skum på toppen av flasken, men hvis jeg ikke heller den over i glass, så minner det mer om overkarbonering etterhvert, og flasker bruser stille over.

-Jeg har og lagt merke til at de flaskene som har fått med seg noe humle fra gjæringskaret bruser MER over, mens de som er "rent øl" holder seg mere normal.

Jeg har brygget samme oppskrift 2 ganger etter dette, og lagt merke til at de første og siste flaskene (som får med seg litt humlerester) oppfører seg likt som jeg forklarer over.

Jeg konkluderer dermed med; humlerester i ølflaske, ikke bra.
En ting jeg ser ikke er nevnt i denne tråden er at du kan sjekke om det er infeksjon ved å se om FG på flaskedag er den samme som nå.

Du må få bort all kullsyren, noen bruker kaffefilter, men jeg bare heller det jeg trenger på en ren plastflaske og rister og "raper" flasken til jeg har fått bort det aller meste av CO2.

Gjør du det burde du i alle fall få en god pekepinn på om noe annet enn den gjæra du tilsetter tygger sukker.
 
I IPAer og (særlig) i NEIPAer kan det være mye organisk materiale. Det skal ikke så mye til før det skummer over, særlig hvis ølet er naturlig karbonert. Trykkfallet som skjer idet flasken åpnes kan sette igang en kjedereaksjon der stadig mer gjær, humlerester og annet frigjøres fra bunnfallet, og det fører i sin tur til mer skumdannelse. Det kan både være voldsomt eller rolig. Kraftigere geysirer kan nok også være overkarbonert fra hop creep og/eller infeksjon i tillegg. Prøv å brygge et øl eller to uten altfor mye humle. Kanskje de oppfører seg bedre?
 
Hei folkens, takker for mye gode svar!
En liten oppdatering, nå som det har fått gått litt tid, og testet litt forskjellig.

Kan ikke svare på noe av det som snakkes om på molekyl eller atom nivå, men et innlegg jeg vil svare på.
Å når jeg svarer så går jeg kun ut ifra alt jeg har sett/lest og egen erfaring:
- Det er da ikke noe uvanlig for hjemmebryggere å karbonere flasker med sukkerbiter? (2stk per 0,5 flasker og 1stk per 0,33 flasker) Dette ser jeg jevnlig er foreslått på alle slags forum, og det har jeg kun gode erfaringer med. Og nei en sukkerbit veier ikke 5gram.
Fordelen (som jeg så det som nybegynner) med å karbonere med sukkerbiter istedenfor sukkerlake, var at jeg laget for det meste humlerike øl, med tørrhumling osv. Når jeg da ikke hadde tilgang på kjøleskap til CC, så lå stadig humla å fløt på toppen den dagen det skulle flaskes, så å begynne å mikse sukkerlake inn i alt det ble bare tull for min del. (Mulig jeg har misforstått noe vitalt, i så tilfelle er det bare å si ifra)

Så videre til det jeg har funnet ut:

-Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg lar flaskene stå i romtemp, de har ivertfall ikke eksplodert enda, eller blitt mer "aggresive". De oppfører seg akkurat som da jeg skrev denne posten for noen måneder siden.

-Hvis jeg setter dem i kjøleskapet til dem blir kjølt ned før jeg åpner dem, ser det mere normalt ut, det danner seg en ring med skum på toppen av flasken, men hvis jeg ikke heller den over i glass, så minner det mer om overkarbonering etterhvert, og flasker bruser stille over.

-Jeg har og lagt merke til at de flaskene som har fått med seg noe humle fra gjæringskaret bruser MER over, mens de som er "rent øl" holder seg mere normal.

Jeg har brygget samme oppskrift 2 ganger etter dette, og lagt merke til at de første og siste flaskene (som får med seg litt humlerester) oppfører seg likt som jeg forklarer over.

Jeg konkluderer dermed med; humlerester i ølflaske, ikke bra.
Bruker du bare 0.5 flasker, eller skjer det samme med 0.33? Så vidt jeg vet veier en sukkerbit 2 gram så 1 pr 0.33 tilsvarer 6 g/l som er ganske perfekt til mange typer øl, men 2 pr 0.5 flaske tilsvarer 8 g/l som er betydelig høyere karbonering og det skal lite "hop-creep" el. til før de blir overkarbonert.

Ang. å mikse inn sukkerlake så stikker de fleste om "rent" øl til et blandekar først. Jeg fordeler sukkerlake med sprøyte direkte på flasker og tapper da direkte fra gjæringskar. For øvrig synes jeg ikke det er nødvendig med CC, jeg tørrhumler løst og det meste synker til bunns også uten CC før tapping.
 
Tilbake
Topp