Øl som skummer over (lagringstemp?)

Hei!
Fersk brygger her med 3brygg bak meg på grainfather 30L. Har hatt 3 vellykkede (i min mening) brygg.
Har kun brygget IPA og NEIPA frem til nå.

Men på to av bryggene har jeg opplevd at dersom jeg åpner en øl som ikke er kjøleskapstemperatur (dvs den er romtemp, eller ikke stått lenge nok i kjøleskap) skummer det sakte men sikkert over, og det ser ikke ut til å stoppe. Ikke noe tsunami som står opp, men skum som stiger stilt og rolig. Men dersom jeg heller det i glass med en gang jeg åpner skjer dette ikke.

Jeg trodde første brygg at dette var pga ugjevn fordeling av sukkerlake, så derfor prøvde jeg med sukkerbiter etter det, 2xsukkerbiter på 0,5L.

Jeg lurer da på om jeg har en begynnende infeksjon, eller om det er for at jeg lagrer øllet i romtemp at gjæren fortsetter å gjære? Merker at det er nok trykk i flaskene for å si det sånn, uten at jeg har hatt noen flaskebomber. (har bare et kjøleskap, så det blir fyllt delvis opp etterhvert som det passer seg)

Har ingen usmaker eller lukt per nå i øllet. Og øllet har vært på flasker 2uker til karbonering + 2 uker nå. Der mesteparten av batchen har stått i romtemp hele tiden som sagt.

Takker for innspill!
 
Det samme har jeg opplevd på mange av mine brygg hvis de ikke har stått nedkjølt lenge.Vanligvis er det ikke noe å bekymre seg om.Jeg hadde infeksjon på en IPA jeg laget i vinter uten at den skummet over.
 
Sikkert dumt spm, men nå er ikke jeg noen veteran, men er det slik at varm hjemmebrygg flasker skummer over?

Tenker bare på om det er en begynnende infeksjon, og jeg burde få dem drukket opp litt fort? :)
 
Sikkert dumt spm, men nå er ikke jeg noen veteran, men er det slik at varm hjemmebrygg flasker skummer over?

Tenker bare på om det er en begynnende infeksjon, og jeg burde få dem drukket opp litt fort? :)
Jeg ville sett det som mest sannsynlig at det er en begynnende infeksjon.
 
Ok, er det da rimelig trygt for meg å anta at infeksjon kom i forbinnelse med overføring til flasker eller flaskene i seg selv, og ikke bryggeprosess/gjæringskar?
Det blir veldig vanskelig å svare på uten mer informasjon.. Del litt om prosessen din på kald side.
 
Øllet verken smaker eller lukter vondt.

Edit: woops, ser umiddelbart at jeg leste feil. :oops:
En infeksjon kommer sakte, men grunnen til at jeg og andre tenker infeksjon er at den skummer sakte men sikkert, var den overkarbonert pga for tidlig flasking eller for mye sukkerlake så ville fontenen av flasken kommet raskere.

Edit: Skal litt til før en infeksjon merkes i en NEIPA eller IPA pga all humlen, kan også være hop creep, google it :)
 
Det blir veldig vanskelig å svare på uten mer informasjon.. Del litt om prosessen din på kald side.

Ikke så drevet, så ikke helt sikker på hvilken info jeg skal dele, føler selv jeg er 110% på hygiene, motstrømskjøleren blir sterilisert i 10-15min med kokende vørter, så kjølt ned og rett i vasket/desinfisert gjæringskar.
Hver gang jeg skal ta SG prøve tapper jeg av med kranen (som jeg før og etter sprayer med starsan)
Så fyller jeg rett i flasker med slange og flaskefyllerstav, som begge har ligget i starsan.
Flaskene blir åsså vasket rett etter bruk og skyllet med starsan på slik flasketårn som alle har.

Mulig jeg har oversett noe i det du har skrevet,men hvorfor ikke gjæringskar?

Dårlig forklart av meg, men jeg drar denne konklusjon siden de fleste kaller dette en "begynnende infeksjon"
Og jeg ikke har noen usmaker/lukt. Tenker at hvis det hadde oppstått allerede i gjæringskar, så hadde jeg kanskje både sett/smakt og luktet det innen nå?

Takker for all respons!
 
Ikke så drevet, så ikke helt sikker på hvilken info jeg skal dele, føler selv jeg er 110% på hygiene, motstrømskjøleren blir sterilisert i 10-15min med kokende vørter, så kjølt ned og rett i vasket/desinfisert gjæringskar.
Hver gang jeg skal ta SG prøve tapper jeg av med kranen (som jeg før og etter sprayer med starsan)
Så fyller jeg rett i flasker med slange og flaskefyllerstav, som begge har ligget i starsan.
Flaskene blir åsså vasket rett etter bruk og skyllet med starsan på slik flasketårn som alle har.



Dårlig forklart av meg, men jeg drar denne konklusjon siden de fleste kaller dette en "begynnende infeksjon"
Og jeg ikke har noen usmaker/lukt. Tenker at hvis det hadde oppstått allerede i gjæringskar, så hadde jeg kanskje både sett/smakt og luktet det innen nå?

Takker for all respons!
Jeg er ingen ekspert, men siden du føler du har hygiene under kontroll kan det være hop creep, så jeg anbefaler å sette en flaske i kjøleskapet et par fire dager og se hva som skjer. Som sagt så er det vanskelig å merke begynnelsen av infeksjon i øl med mye humle.
 
Jeg er ingen ekspert, men siden du føler du har hygiene under kontroll kan det være hop creep, så jeg anbefaler å sette en flaske i kjøleskapet et par fire dager og se hva som skjer. Som sagt så er det vanskelig å merke begynnelsen av infeksjon i øl med mye humle.

Takker, dette skal jeg prøve! Men er det slik å forstå at øl generellt har best av kjøleskapstemp etter det er ferdig karbonert?
 
Ikke så drevet, så ikke helt sikker på hvilken info jeg skal dele, føler selv jeg er 110% på hygiene, motstrømskjøleren blir sterilisert i 10-15min med kokende vørter, så kjølt ned og rett i vasket/desinfisert gjæringskar.
Hver gang jeg skal ta SG prøve tapper jeg av med kranen (som jeg før og etter sprayer med starsan)
Så fyller jeg rett i flasker med slange og flaskefyllerstav, som begge har ligget i starsan.
Flaskene blir åsså vasket rett etter bruk og skyllet med starsan på slik flasketårn som alle har.



Dårlig forklart av meg, men jeg drar denne konklusjon siden de fleste kaller dette en "begynnende infeksjon"
Og jeg ikke har noen usmaker/lukt. Tenker at hvis det hadde oppstått allerede i gjæringskar, så hadde jeg kanskje både sett/smakt og luktet det innen nå?

Takker for all respons!
Infeksjoner tar tid, og det er ikke så mye forskjell i tid på gjæringskar og flaske. To uker, kanskje? Hvis alle flaskene er like kan du ihvertfall utelukke slurvete renhold av flasker. Du sier du mener du er 110 % på renhold. Dessverre sier fasiten noe annet. :(
 
Takker, dette skal jeg prøve! Men er det slik å forstå at øl generellt har best av kjøleskapstemp etter det er ferdig karbonert?
Helt klart, jeg pleier, fordi jeg jeg syns det beste med brygging er å smake på det nyeste brygget, å sette en flaske i fryseren en time, den er grei nok, men en flaske som har stått fire dager i kjøleskapet er helt klart bedre, det er noe med at kullyra får "satt seg" i ølet.
 
Infeksjoner tar tid, og det er ikke så mye forskjell i tid på gjæringskar og flaske. To uker, kanskje? Hvis alle flaskene er like kan du ihvertfall utelukke slurvete renhold av flasker. Du sier du mener du er 110 % på renhold. Dessverre sier fasiten noe annet. :(

Vanskelig å konkludere med det, da jeg sier dette bare skjer med flasker som ikke er kjøleskapskalde, og jeg bare drikker lunka øl i nøden hehe. Har de stått i kjøleskapet, er det ingen antydning til at de skummer.
 
Vanskelig å konkludere med det, da jeg sier dette bare skjer med flasker som ikke er kjøleskapskalde, og jeg bare drikker lunka øl i nøden hehe. Har de stått i kjøleskapet, er det ingen antydning til at de skummer.
Ingenting galt i å ville ha ei romtemperert øl ass, menne siden du brygger NEIPA og IPA så anbefaler jeg å lese denne: Hop Creep Explained - Brew Your Own

Edit: Før du legger deg i kveld, smak på tanken om fat ;)
 
Vanskelig å konkludere med det, da jeg sier dette bare skjer med flasker som ikke er kjøleskapskalde, og jeg bare drikker lunka øl i nøden hehe. Har de stått i kjøleskapet, er det ingen antydning til at de skummer.
Sant, det kan jo hende at det er noe annet, men jeg syns det høres ut som infeksjon, og infeksjon kommer av for dårlig renhold. Isåfall trengs bedre rutiner. Det skal normalt ikke skumme over selv ved romtemperatur.
 
Dette er et problem som mange sliter med, og som dukker opp fra tid til annen også hos erfarne bryggere. Derfor er det noen tråer om temaet her på forumet.

Ferdig øl bør, etter at det er karbonert, lagres kjølig. Jo varmere du lagrer det, jo kortere holdbarhet. I kjellertempratur er det sjeldent problem med.å.lagrw de inet halvt år eller mer. Prosewsen i romtemratur og kjøleskap er den samme, men den går fortere i romtemperatur.

Det er flere mulige grunner til overkarbonering og det er umulig å si sikkert i ditt tilfelle. Alternativer kan være

1. Manglende hygiene. Husk at starsan ikke vasker vekk møkk, bare sterilisere. Litt som håndvask vs sprit nå i korona-tider. Jeg ville ikke sluppet ukokte sukkerbiter i mitt øl.

2. Overkarbonering kanskje som følge av for tidlig tapping. Mitt øl står helst en uke lenger enn fasiten sier.

3. Hop creep, særlig kraftig humlet øl er utsatt.

4. Spøkelsegjær, (mitt uttrykk). Gjær fortsetter å gnage i seg "ikke gjærbart" sukker. Særlig Saison gjær har den egenskap og rester kan ligge igjen i kraner, kroker og kriker til påfølgende brygg.

Sikkert flere muligheter som jeg ikke kommer på. Siden du bare har brygget 3 batcher så tror jeg de to første punktene er mest sannsynlig.

Min flaskerutine er: skyll tømte flasker asap (maks 24 timer), vask med pbw, skyll, stasan hendene, starsann rett før fylling. Pass på at ingenting er over starsanede flasker.

Hvis det er systematisk i tilnærmet alle flaskene så er det neppe flaske-rengjøingen. Da bør du heller se etter ting i dine rutiner som berører hele batchen.

Plukker du fra hverandre kranen i tappekaret og vasker og starsanner hver del før og etter sammenkobling og ny starsan? Tapper du starsan gjennom kranen før karet fylles med vørt eller øl? Starsanner eller koker du utsiden av slangen fra motstrømskjøleren som går i gjæringskaret? Tar du i slangen uten å ha starsanet fingrene? Starsaner du korkene i til flaskene? Klarer du å holde bananfluer borte fra bryggeriet?



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Jeg ville jekket en øl forsiktig, og recappet den. Latt den stå i romtemp, og smakt etter to uker, er den sur så må du frem med kluten for å rense ut infeksjonen du har.

Men det kan være annet og. Mye bunnfall gir flere "nucleation sites", og da kan det bruse i et varmt øl, hop creep er jo nevnt.
 
Tilbake
Topp