Øl som skummer over (lagringstemp?)

Ikke så drevet, så ikke helt sikker på hvilken info jeg skal dele, føler selv jeg er 110% på hygiene, motstrømskjøleren blir sterilisert i 10-15min med kokende vørter, så kjølt ned og rett i vasket/desinfisert gjæringskar.
Hver gang jeg skal ta SG prøve tapper jeg av med kranen (som jeg før og etter sprayer med starsan)
Så fyller jeg rett i flasker med slange og flaskefyllerstav, som begge har ligget i starsan.
Flaskene blir åsså vasket rett etter bruk og skyllet med starsan på slik flasketårn som alle har.



Dårlig forklart av meg, men jeg drar denne konklusjon siden de fleste kaller dette en "begynnende infeksjon"
Og jeg ikke har noen usmaker/lukt. Tenker at hvis det hadde oppstått allerede i gjæringskar, så hadde jeg kanskje både sett/smakt og luktet det innen nå?

Takker for all respons!

Plukker du fra hverandre tappestaven og skyller/vasker etter bruk? Den er en klassisk infeksjonskilde, og må altså demonteres hver gang. Det samme med kraner. Enkel regel: Kan det plukkes fra hverandre, så skal det plukkes fra hverandre. Og skyll/vask alt du har brukt - særlig på en kalde sida - så snart du kan, slik at det ikke får tørke.

Enig med de andre; dette virker som en infeksjon.
 
Det jeg lurer på er at hvorfor skummer det over på brygg som IPA,Pils og NEIPA ,men ikke over på mørke øl som dark ale og juleøl? Nekter å tro at det skyldes infeksjon.I så fall er alle mine 9 brygg av de lyse bryggene infisert,men ikke de 4 mørke?
 
Sant, det kan jo hende at det er noe annet, men jeg syns det høres ut som infeksjon, og infeksjon kommer av for dårlig renhold. I såfall trengs bedre rutiner. Det skal normalt ikke skumme over selv ved romtemperatur.
Nå trør jeg på tynn is, men infeksjon er vel et faktum for hjemmebryggere som ikke pasteuriserer, så jeg vil si at frisk, og riktig mengde gjær er viktigere enn hygiene, men jeg har lite erfaring så skal ikke være bastant. Og det beste fra begge aspekter er viktig.
 
Nå trør jeg på tynn is, men infeksjon er vel et faktum for hjemmebryggere som ikke pasteuriserer, så jeg vil si at frisk, og riktig mengde gjær er viktigere enn hygiene, men jeg har lite erfaring så skal ikke være bastant. Og det beste fra begge aspekter er viktig.

Begge deler er vel viktig, vil jeg si. Men hygiene er helt grunnleggende. Har du ikke styr på reinholdet, kan du i grunnen glemme å brygge øl. Det kan gå bra ei stund, kanskje, men ikke i lengden. Med litt gammel og usunn gjær får du som regel øl som er drikkelig, om det ikke blir det beste, men infisert øl er det bare å helle ut.
 
Begge deler er vel viktig, vil jeg si. Men hygiene er helt grunnleggende. Har du ikke styr på reinholdet, kan du i grunnen glemme å brygge øl. Det kan gå bra ei stund, kanskje, men ikke i lengden. Med litt gammel og usunn gjær får du som regel øl som er drikkelig, om det ikke blir det beste, men infisert øl er det bare å helle ut.
Helt klart, men han sier han har kontroll på hygiene, så da tenker jeg at det er verdt å nevne andre faktorer :)
 
Det jeg lurer på er at hvorfor skummer det over på brygg som IPA,Pils og NEIPA ,men ikke over på mørke øl som dark ale og juleøl? Nekter å tro at det skyldes infeksjon.I så fall er alle mine 9 brygg av de lyse bryggene infisert,men ikke de 4 mørke?

Min erfaring er omvendt; jeg tror ikke jeg har opplevd infeksjon/skumming i noen av de tre typene du nevner. Og jeg har brygget en del av dem.

Pils er jo ikke utsatt for hop creep - og hop creep forekommer ikke så ofte, om det ikke er direkte sjeldent.
 
hehe - jeg trodde også jeg hadde kontroll på hygiene en gang i tida:p. Så smalt det:(.
Joda, de fleste av oss har vært der, men jeg mener uansett at, en stabilt pitch, er essensielt. Tross alt, det er lacto i gjæra vi pitcher, så du kan være så frenetisk med starsan du vil, men i gjæra du pitcher er det bakterier, så da handler det om hvem som er sterkest, darwin, jeg elsker darwin, totalt urelevant hva jeg liker, men, infeksjon er et faktum for oss hjemmebryggere.
 
Min erfaring er omvendt; jeg tror ikke jeg har opplevd infeksjon/skumming i noen av de tre typene du nevner. Og jeg har brygget en del av dem.

Pils er jo ikke utsatt for hop creep - og hop creep forekommer ikke så ofte, om det ikke er direkte sjeldent.

Så da er det infeksjon i de før nevnte sortene på tross av at de smaker bra(med unntak av den IPAèn jeg brygget i vinter der jeg kunne merke at NOEN av flaskene ikke var gode)?

Er også nysgjerrig på dette fenomenet som relativt nybegynner.
 
Jeg trodde første brygg at dette var pga ugjevn fordeling av sukkerlake, så derfor prøvde jeg med sukkerbiter etter det, 2xsukkerbiter på 0,5L.

En sukkerbit veier, så vidt jeg ser på Google, 5 gram. I så.fall bruker du 10 gram sukker pr halvliter. 400 gram på 20 liter. Det er ekstremt mye karbonering og vil kunne gi flaskebombe.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
En sukkerbit veier, så vidt jeg ser på Google, 5 gram. I så.fall bruker du 10 gram sukker pr halvliter. 400 gram på 20 liter. Det er ekstremt mye karbonering og vil kunne gi flaskebombe.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
hah, den så jeg ikke, skylder på brygginga og smakinga av det, det forklarer jo noe, om ikke det hele.
 
Så da er det infeksjon i de før nevnte sortene på tross av at de smaker bra(med unntak av den IPAèn jeg brygget i vinter der jeg kunne merke at NOEN av flaskene ikke var gode)?

Er også nysgjerrig på dette fenomenet som relativt nybegynner.

Drikker du det fort nok, vil du ikke merke så mye til infeksjonssmaken. Men når du har lært den å kjenne, blir du etter hvert veldig var for den. (I know:(!) Ellers skal jeg ikke uttale meg for bastant om ølet ditt - jeg har jo ikke smakt det.
 
Sist redigert:
Joda, de fleste av oss har vært der, men jeg mener uansett at, en stabilt pitch, er essensielt. Tross alt, det er lacto i gjæra vi pitcher, så du kan være så frenetisk med starsan du vil, men i gjæra du pitcher er det bakterier, så da handler det om hvem som er sterkest, darwin, jeg elsker darwin, totalt urelevant hva jeg liker, men, infeksjon er et faktum for oss hjemmebryggere.

I den gjæra du kjøper, er det ikke bakterier. Men i alt vi mekker i hop, vil det snike seg inn bakterier, og så er det, som du sier, en konkurranse om hvem som skal få overtaket. Men det dreier seg om hygiene der også. Jo reinere vi klarer å holde ting, jo færre bakterier er det i vørteren og i ølet, og dermed er oddsene for at det skal utvikle seg en infeksjon, mindre.

Villgjær er en litt annen sak. Den trenger det ikke å være mye av, og den kan bare ligge og vente, og så setter den i gang.
 
I den gjæra du kjøper, er det ikke bakterier. Men i alt vi mekker i hop, vil det snike seg inn bakterier, og så er det, som du sier, en konkurranse om hvem som skal få overtaket. Men det dreier seg om hygiene der også. Jo reinere vi klarer å holde ting, jo færre bakterier er det i vørteren og i ølet, og dermed er oddsene for at det skal utvikle seg en infeksjon, mindre.

Villgjær er en litt annen sak. Den trenger det ikke å være mye av, og den kan bare ligge og vente, og så setter den i gang.
Jeg leser hva du skriver, men.....

TYPICAL ANALYSIS: %
dry weight: 94.0 – 96.5 Viable cells at packaging: > 6 x 109 /g
Total bacteria*: < 5 / ml Acetic acid bacteria*:
< 1 / ml Lactobacillus*:
< 1 / ml Pediococcus*:
< 1 / ml Wild yeast non Saccharomyces*: < 1 / ml
 
Jeg leser hva du skriver, men.....

TYPICAL ANALYSIS: %
dry weight: 94.0 – 96.5 Viable cells at packaging: > 6 x 109 /ghe
Total bacteria*: < 5 / ml Acetic acid bacteria*:
< 1 / ml Lactobacillus*:
< 1 / ml Pediococcus*:
< 1 / ml Wild yeast non Saccharomyces*: < 1 / ml

jo, men ...:). Forskjellen på kanskje nesten ingenting og ingenting er en forskjell - men
den har vel heller liten betydning i vår sammenheng. De analysen der skal fortelle oss at vi kan bruke denne gjæren uten å behøve å bekymre oss for infeksjon.

Men OK, I stand corrected:).
 
Joda, de fleste av oss har vært der, men jeg mener uansett at, en stabilt pitch, er essensielt. Tross alt, det er lacto i gjæra vi pitcher, så du kan være så frenetisk med starsan du vil, men i gjæra du pitcher er det bakterier, så da handler det om hvem som er sterkest, darwin, jeg elsker darwin, totalt urelevant hva jeg liker, men, infeksjon er et faktum for oss hjemmebryggere.

Jeg er også en varm tilhenger av Darwin (så lenge man holder seg til å anvende teorien hans på forhold i naturen!). Og så lytter jeg gjerne til Cornelis Vreeswijk, som sikkert ville elsket å bli sitert i diskusjon om ølbrygging: "Bakterier och baciller lär finnas I varje vrå./Medborgare, du kan ej se dem men de finns där ändå." (Ballad på en soptipp, 1964)

- og det må vi lære oss å leve med. Og sjølsagt har du et godt poeng i at frisk gjær i tilstrekkelige mengder har bedre odds i kampen mot uhumskhetene enn en svekket og fåtallig tilsetning. (Det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig:).)
 
En sukkerbit veier, så vidt jeg ser på Google, 5 gram. I så.fall bruker du 10 gram sukker pr halvliter. 400 gram på 20 liter. Det er ekstremt mye karbonering og vil kunne gi flaskebombe.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Nei, en sukkerbit veier 2 -2,5 g, men det er fortsatt litt mye med to sånne. Jeg bruker bare det på belgisk
Og vær obs avhengig av merke kan de variere i størrelse internt i esken, så jeg har gått bort ifra det igjen
 
Sist redigert:
Her var det mange svar siden jeg leste første innlegg, ser det meste er nevnt mulig infeksjon og siden det er IPA, hop creep
men er det mye humlerester i flaske? Det kan føre til nukleasjonspunkter som Miguel nevnte
 
Her var det mange svar siden jeg leste første innlegg, ser det meste er nevnt mulig infeksjon og siden det er IPA, hop creep
men er det mye humlerester i flaske? Det kan føre til nukleasjonspunkter som Miguel nevnte
En ting er jeg HELT sikker på: I dette forumet finnes det mye mer kjemikunnskap enn jeg besitter! (Men ikke bruk meg som målestokk. Da legges lista veldig lavt)

Jeg lurer dog på hva dere mener med nukleasjonspunkter. Når jeg Googler fremmedordet finner jeg følgende, som jeg synes å virke langt fra ølbrygging og co2:

"Nukleasjon

Kort introduksjon

Nukleasjon kjernedannelse (også kalt kjernedannelse), ble fremgangsmåten genereres i underkjølte flytende metall-kjerner, er den innledende fasen av krystallisering. En viss grad av underkjøling av på grunn av temperatursvingninger og konsentrasjon, slik at det flytende metall i noen atomgrupper eller fremmede partikler når en kritisk størrelse og blir faste partikler, når de omkringliggende atomene stablet opp for å gjøre fri energi er ytterligere redusert, i disse grupper av atomer som danner en krystall Nuclear.

Klassifisering

En spontan nucleation

Spontan kjernedannelse i fravær av noen eksterne hjelp av en ensartet smelte grensesnittkjernedannende prosess. [1]

2, ikke spontan kjernedannelse

De i den flytende fase kjernedannelse har kjerner dannet på den katalytiske klar grensesnittet kalles heterogen kimdannelse. Dette grensesnittet kan være suspendert i et flytende blandede partikler, metalloksydet film og overflaten av den indre flate av formen og lignende."

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp