Gjærlukt/smak

Brygget en Saison for to uker siden (20. september). 25 liter ferdig i gjæringskar, brukte to pakker Belle Saison tørrgjær. OG 1053, FG målt i dag ca. 1010.

Hadde planer om å flaske denne uka, men da jeg åpnet gjæringskaret luktet det sterkt av gjær, og det fløt "grums" på toppen. Var umiddelbart redd for at dette var en infeksjon, men i og med at det har en distinkt gjærlukt, og ingen ulukt, håper jeg det bare er gjæren. Tok en prøve og smakte på den, og også den bar sterkt preg av gjær. Bør jeg vente med flasking for å se om det synker/gjærsmaken roer seg?

Vedlegg

• IMG_3624.JPG
    IMG_3624.JPG
    193,4 KB · Sett: 90
  • IMG_3625.JPG
    IMG_3625.JPG
    225,3 KB · Sett: 87
Den eneste måten du kan vite om gjæringen er ferdig er å måle over tre dager.
Saisoner har gjerne godt av å stå 3-4 uker også, og er en sterkt gjærpreget øltype.
Forvent å smake gjær opptil en snau måned etter flasking.

Unormalt høy FG til Belle Saison å være, med mindre du mesket på 70 grader. Virker som at den ikke er ferdiggjæret.

Jeg hadde min stående i 4-5 uker i sommer. Og så bør du gi den tid før du begynner å drikke av den. Dette er et litt røft øl, synes jeg (vel, min var et litt røft øl, i alle fall:).) Det kom på flaske i begynnelsen av august, og nå begynner det å runde seg av. Folk har drukket det og likt det siden det var ferskt, men det var et alkoholpreg i det som det trengtes tid for å slipe kantene av.

I alle fall: Ta det helt med ro. Det skal smake og lukte gjær nå:).

Tusen takk for hjelpsomme svar. Har kun brygget en APA og en IPA før, og de oppførte seg helt annerledes enn denne, så var redd det var noe jeg hadde gjort feil. Bør jeg bare la den stå lenger på gjæringskaret selv om den er ferdig gjæret, så smakene får sette seg? Eller er det like greit å flaske den om den viser seg å være ferdig utgjæret (skal sjekke FG igjen om to dager). Har ikke noe hastverk, vil bare ha best mulig sluttresultat :)

Jeg hadde min stående i 4-5 uker i sommer. Og så bør du gi den tid før du begynner å drikke av den. Dette er et litt røft øl, synes jeg (vel, min var et litt røft øl, i alle fall:).) Det kom på flaske i begynnelsen av august, og nå begynner det å runde seg av. Folk har drukket det og likt det siden det var ferskt, men det var et alkoholpreg i det som det trengtes tid for å slipe kantene av.

I alle fall: Ta det helt med ro. Det skal smake og lukte gjær nå:).

Går det greit å la det stå lenger på gjæringskaret før jeg flasker?

Etter at den er ferdig utgjæret kan du flaske. Setter du det kaldt to-tre dager før flasking (etter siste gravitymåling) synker ofte mye av det som flyter på toppen til bunns.
Les også en gang til hva [Daniel] skriver. Hadde målt med minst fire dager mellom gravitymålingene med denne gjæren.

Går det greit å la det stå lenger på gjæringskaret før jeg flasker?

Det går visst en slags grense ved 4-5 uker uten omstikning til sekundærkar. Det du risikerer da, er gørrleie smaker fra død gjær ("autolyse"). Risikoen er vel ikke så stor med det aller første for deg:).

Det går visst en slags grense ved 4-5 uker uten omstikning til sekundærkar. Det du risikerer da, er gørrleie smaker fra død gjær ("autolyse"). Risikoen er vel ikke så stor med det aller første for deg:).

Takk skal du ha, tar sjansen på å la den stå litt til da.

Etter at den er ferdig utgjæret kan du flaske. Setter du det kaldt to-tre dager før flasking (etter siste gravitymåling) synker ofte mye av det som flyter på toppen til bunns.
Les også en gang til hva [Daniel] skriver. Hadde målt med minst fire dager mellom gravitymålingene med denne gjæren.

Har et kjøleskap jeg kan sette det i, ellers sliter jeg litt med "kjellerkalde rom". Blir det for kaldt for gjæren med 6 grader (tror det er det høyeste jeg kan stille det på).

6 grader går greit. Ølet er ofte er tre-fire når jeg flasker.
"Rekorden" min er en isklump i bunn på størrelse med halve karet.
Gikk det og :)
-La det stå til du er sikker på at gjæringen er ferdig pluss evt nedkjøling.

Tilbake
Topp